Berlingske Business

William Demant-toppen til afgørende eksamen

Niels Jacobsen
Foto:

En proces i offentligheden er sat i gang, efter investorernes usædvanligt barske kritik af topchef for William Demant, Niels Jacobsen. Og en sådan proces med ulmende kritik vil ikke af sig selv forsvinde igen.

Det er yderst sjældent, at kritikken i erhvervslivet bliver personlig. Og da slet ikke i toppen. Derfor vækker det så meget mere opsigt, at en af de allertungeste i business-Danmark, topchefen i høreapparatvirksomheden William Demant, Niels Jacobsen, for nogle dage siden her i Berlingske Business blev mødt med kritik. For første gang.

Umiddelbart betragtet en høflig udtrykt kritik fra aktieanalytikere og institutionelle investorer over skuffelsen i udviklingen i Demant-aktien. Men ikke desto mindre en kritik, som i den grad er blevet et hot emne i erhvervslivet. Og en kritik, der har det med at brede sig. Kritikken kan ikke siddes overhørig på de indre linjer i Demant. Det må således forventes, at den kommer op på Demant-bestyrelsens næste bestyrelsesmøde.

En proces i offentligheden er sat i gang, og en sådan proces med en ulmende kritik vil ikke af sig selv forsvinde igen. I så fald skal der meget snart leveres overrumplende, positive overraskelser, der banker Demants trykkede aktiekurs i vejret og dermed skaber fornyet tillid til Demant-virksomheden.

Lidt forenklet kan man sige, at William Demant skal levere mere end markedet forventer, når Demant og Niels Jacobsen lægger 2014-regnskabet og fremtidsudsigterne frem den 26. februar 2015 og allersenest på generalforsamlingen den 9. april 2015. Niels Jacobsen er som topchef til eksamen den 26. februar, mens Demant-formanden Lars Nørby Johansen er til sin eksamen den 9. april, hvor han skal overbevise ejerne - det er blandt andet de nu utilfredse og skuffede investorer - om, at bestyrelsen har fuldstændig styr på begivenhederne, og at der er vækst og et kursløft forude. I modsat fald kan det blive en lidt træls generalforsamling, og bestyrelsen kan risikere, at kritikken breder sig og rammer tilbage imod bestyrelsen selv.

Der er endnu ikke optræk til så voldsom kritik som stolte danske virksomheder som Vestas, FLSmidth, ØK, G4S med flere tidligere har oplevet. William Demant betragtes som en veldrevet forretning, og Niels Jacobsen, som i parentes bemærket blev kåret som årets bestyrelsesformand i 2014 for sin formandsrolle i Lego, betragtes som en topchef, der er hurtig i hovedet. Han tilskrives en stor del af æren for Demants præstationer over de seneste 10-15 år, og han er ferm til at forvalte sine tillidshverv rundt om i dansk erhvervsliv. Så vidt så godt.

Problemet for Demant og Niels Jacobsen er bare, at omverdenen betragter Demant-virksomheden som værende gået i stå. Og kritikken går blandt andet på, at Niels cJaobsen har for travlt - uden for Demant. Dels som formand i Lego og Lego-pengekassen Kirkbi, dels som næstformand i den endnu tungere A.P. Møller - Mærsk bestyrelse.

Det kan meget vel tænkes, at et topchefskifte i William Demant helt planmæssigt har været undervejs i længere tid. Det vil være naturligt, hvis Niels Jacobsen helt og holdent helliger sig de mange hverv som fuldtidsarbejdende bestyrelsesformand og -medlem og dermed overlader topchefstillingen i Demant til sin efterfølger. Men efter den nu opståede kritik vil det kræve en overordentlig stor kommunikationsopgave at præsentere et topchefskifte som et naturligt skifte.

Med omkring bestyrelsesbordet i William Demant er udover formanden Lars Nørby, Danfoss-direktør Niels B. Christiansen (i øvrigt også medlem af A.P. Møller - Mærsk-bestyrelsen), fabrikant Peter Foss, Benedikte Leroy samt de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer. William Demant har Oticon-fonden som ultimativ hovedaktionær, men den reelle ejermagt ligger i selskabet William Demant Invest med Niels Boserup som formand og med blandt andet tidligere Danske Bank-direktør Peter Straarup som bestyrelsesmedlem. William Demant Invest sidder på 56 procent af ejerskabet i det børsnoterede William Demant.

Så altså lutter tunge drenge omkring bordet i Demant-familien. De næste to måneder skal afgøre, om en af verdens førende høreapparatvirksomheder er tilbage på vækstsporet med den nuværende besætning, eller om William Demant skifter ud i topledelsen for at få ny energi ind i virksomheden.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen