Berlingske Business

Whistleblower: Facebook-data hjalp brexit-lejren

GLOBAL-MARKETS/
Arkivfoto. Facebook. Foto:

En computerekspert, som har udløst en global debat om sociale medier og personlige oplysninger, redegjorde tirsdag for sin sag over for medieudvalget i det britiske parlament.

Christopher Wylie har vakt international opsigt med beskyldninger om, at det politiske konsulent og analyseselskab Cambridge Analytica brugte oplysninger fra over 50 millioner Facebookprofiler til at hjælpe Donald Trump under præsidentvalgkampen i 2016.

I sin forklaring sagde Wylie, at han er »absolut overbevist« om, at det canadiske konsulentselskab AggregateIQ (AIQ) anvendte Cambridge Analyticas databaser, da selskabet hjalp EU-modstanderne i Storbritannien op til brexit-folkeafstemningen.

»Jeg mener, at det giver fantastisk god mening at sige, at AIQ spillede en meget betydningsfuld rolle, da 'Vote for Leave' (EU-modstanderne) vandt,« siger han.

Modstanderne, som ville ud af EU, vandt brexitafstemningen med 51,9 procent af stemmerne.

Wylie og andre personer med indblik i selskabet, fremlagde mandag 50 dokumenter, som de siger beviser, at EU-modstanderne brød reglerne om finansiering af valgkampagner.

FILES-US-INTERNET-FACEBOOK-PROBE-CONSUMER

Cambridge Analytica har suspenderet dets direktør, Alexander Nix, og iværksat en uafhængig undersøgelse af Cambridge Analyticas brug af oplysninger fra Facebook.

Selskabet afviser beskyldningerne, som Wylie fremsætter og siger, at han ikke har kendskab til udviklingen i virksomheden i de seneste år.

Ifølge The Observer blev Cambridge Analytica på det pågældende tidspunkt ledet af Steve Bannon, som var Trumps nærmeste rådgiver i Det Hvide Hus, inden han blev fyret sidste sommer.

De britiske myndigheder mener ikke, at analyseselskabet har været samarbejdsvillig i sagen. Myndighederne har derfor fået ransagningskendelser til at gennemgå selskabets dataservere.

pix-Zuckerberg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen