Berlingske Business

WhatsApp dropper betalingen

pix-WhatsApp
WhatsApp, som ejes af Facebook, er et populært chatprogram i andre dele af verden og konkurrerer reelt med Facebooks eget Messenger. Nu forsvinder det minimale årsabonnement. Arkivfoto: Yasuyoshi Chiba, AFP/Scanpix Foto:

Facebooks mobilbeskedtjeneste lover at forblive annoncefri.

Den Facebook-ejede mobilbeskedtjeneste WhatsApp dropper i løbet af de kommende uger den årlige abonnementsafgift og vil i stedet satse på at hente penge hjem ved at stå for kommunikation mellem kunder og virksomheder.

Omkring 900 millioner har en WhatsApp-adgang, hvor de kan kommunikere i stedet for at sende en SMS-tekstbesked eller ringe op på telefonen. Programmet virker på tværs af telefonmærker og -modeller, og hidtil har man skullet betale en dollar om året for at være med, men det dropper WhatsApp nu, fortalte medstifter og administrerende direktør Jan Koum i München.

I stedet satser WhatsApp på at kunne tage penge, når f.eks. flyselskaber vil sende besked ud om forsinkelser, når banker vil have kunderne til at bekræfte deres identitet som følge af usædvanlig aktivitet på kontoen, eller når man foretager reservationer på en restaurant. Der bliver dog ikke tale om at lægge annoncer ind i applikationen, som heller ikke skal bruges til at sende spam til brugerne.

Kryptering - og måske video - på vej

»Det er hårdt for folk at betale, især hvis de ikke har kreditkort eller bankkonto. Vi ønsker ikke, at de skal tænke på, at deres kommunikation med omverdenen vil blive lukket på grund af betaling, det skaber bekymring,« sagde Jan Koum, som understregede, at WhatsApp fortsat i sin udvikling er uafhængig af Facebook, som for to år siden betalte 19 milliarder dollars for tjenesten.

Jan Koum udelukker ikke, at WhatsApp også kan blive en videotjeneste, så man kan tale sammen med billede på.

Her og nu vil kommunikationen i WhatsApp blive krypteret.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen