Berlingske Business
09:03Danske aktier åbner i minus

Waoo lukker YouTube direkte ind på TV-boksen

pix-Waoo
Med en opdatering af TV-leverandøren Waoos TV-boks kan kunderne i løbet af sommeren direkte på skærmen skifte mellem almindelige TV-kanaler og streamingtjenester som DR-TV, TV 2 Play og nu også YouTube - verdens mest brugte filmnettjeneste. Foto: Waoo

Som den første af de store TV-leverandører lægger Waoo adgang til Googles filmtjeneste YouTube direkte ind på sin TV-boks, så man let kan skifte mellem TV-kanaler og streamingindhold.

Når kunderne vil have YouTube, så får de YouTube - for så bliver de forhåbentlig lidt længere.

Sådan er rationalet, når Waoo, der er Danmarks fjerdestørste TV-leverandør og tredjestørste internetleverandør, i løbet af sommeren lægger den Google-ejede videotjeneste direkte på sin TV-boks, så man hurtigt kan skifte mellem de klassiske TV-tilbud og nettets muligheder. Det har der været arbejdet på og forhandlet med YouTube om i et par år, fordi YouTube - ligesom Netflix - stiller meget skrappe krav til sine distributører.

Ingen af Waoos konkurrenter - YouSee, Stofa eller Canal Digital - har endnu lagt YouTube på deres TV-bokse, men danskere, der har en Apple-TV-boks, har dog længe kunnet tilgå YouTube gennem denne på fjernsynet.

Hold på kunderne

»Næsten en tredjedel af verdens internetbrugere benytter YouTube, som er et vigtigt og ultrapopulært medie. Målet er at give vores TV-kunder endnu mere værdi og mindske kompleksiteten og antallet af bokse og ledninger i hjemmet. Nu behøver man ikke skifte fjernbetjening og ledninger, når man vil springe mellem live-TV og indhold fra YouTube. Og da YouTube som bekendt er ganske gratis at bruge, vil det naturligvis også være det på vores TV-boks,« siger Jørgen Stensgaard, administrerende direktør for Waoo.

Han præsenterede boksudvidelsen onsdag eftermiddag på den store TV-konference, Future TV, i København.

Waoos kunder med den nyeste TV-boks får YouTube-adgangen præsenteret på skærmen i løbet af sommeren - hvornår præcist er ikke afklaret endnu. Og selskabet lægger ikke skjul på, at det er et led i at holde på kunderne, som i stigende omfang fravælger de traditionelle TV-pakker og vælger noget mindre, hvis de da ikke helt opsiger TV-abonnementet og i stedet vælger at abonnere på betalte streamingtjenester med film og TV-kanaler samt bruger de gratis tilbud som DRs kanaler - alt sammen leveret over internetforbindelsen.

piratkopiering yo ho ho ho ohoi

Direktør: Det er den vej, markedet går

»Man kan naturligvis godt kalde YouTube for konkurrerende, men det er dér, hvor kunderne bevæger sig hen - og dér vil vi være. Vores konkurrenter er bange for kannibalisering. Det er vi ikke. Folk ser TV helt anderledes i dag, og den vej, som markedet bevæger sig, er positivt for vores fokus, som er bredbånd. Og her tilbyder vi alt. Vi er ikke bange for hverken Netflix eller YouTube,« siger Jørgen Stensgaard til Berlingske.

24 procent flere af Waoos kunder har siden 2016 købt en eller flere former for frit-valg-TV hos Waoo, som har solgt 36 procent flere frit-valg-TV-kanaler i samme periode. Dermed gør 20 procent af Waoos TV-kunder brug af frit-valg-kanaler, mange dog oven i en mindre TV-pakke. Og 55 procent af Waoos kunder bruger en eller flere streamingtjenester.

Waoo, der er energiselskabernes fælles salgsselskab for internetforbindelser, TV og telefoni, var den første af TV-udbyderne, som fik en TV-boks, der kan levere signaler i den nye og bedre ultra-HD-kvalitet (også kaldet 4K), som har fire gange flere billedpunkter end et fuld-HD-skærmbillede. Og som den første TV-leverandør i verden lagde Waoo i 2013 Netflix på sin TV-boks, så det hele kunne betjenes på linie med de klassiske TV-kanaler.

Meget af det filmmateriale, som lægges på YouTube nu, er i ultra-HD-kvalitet, som bedre udnytter de nyeste fladskærmsfjernsyns højere opløsning til at vise bedre og skarpere billeder.

Danskerne elsker at streame

Danskerne streamer meget, og 65 procent sker på udenlandske tjenester, der mere og mere minder om TV-kanaler og producerer deres eget indhold. Den traditionelle TV-sening er fra 2015 til 2016 faldet fra 172 til 158 minutter om dagen, viser tal fra Slots- og Kulturstyrelsen. I stedet vokser forbruget af streamingtjenester, som bruger internetforbindelsen til at levere film og TV-kanaler. Og de bruges af såvel unge som ældre.

Af al den TV- og filmstreaming, som danskerne ser, bruges de 45 procent på Netflix, 15 procent på YouTube, fem procent på HBO, 16 procent på DR, otte procent på Viaplay, seks procent på TV 2 og fem procent på andre tjenester.

Alene Netflix omsatte i Danmark hver måned i 2016 for 68,4 millioner kroner, konkluderer Claus Bülow Christensen, TV-ekspert og udviklingsdirektør i InQvation i Zibra Digital Media Group, på baggrund af nye analyser. Og teknologigiganten Cisco anslår i en nyere rapport, at 82 procent af al internettrafik overhovedet i 2020 vil være streaming.

Farvel til TV-pakkerne - og til TV

Det TDC-ejede YouSee har i januar-marts i år mistet 22.000 TV-kunder helt, og andelen af kunder, som gearer ned på de store TV-pakker, vokser konstant. Nu har 32,8 procent af YouSees TV-kunder kun den lille TV-pakke.

TDCs regnskab taler om »behersket udvikling i TV-bruttoavancen grundet kabelklipning og kabelbarbering« - sidstnævnte en total opsigelse af TV-abonnementet.

Også hos den næststørste TV-leverandør, Stofa, der ejes af SE/Sydenergi, mærkes problemet. Driftsresultatet (EBITDA) faldet i 2016 med 27 procent »grundet det eroderende TV-marked«:

»Selskabet når ikke i mål på årets budget. Hovedårsagen er TV-kundernes ændrede medievaner, derfår flere til at skifte til mindre TV-pakker eller helt fravælger et tradionelt TV-produkt til fordel for rene streamingløsninger. Bredbåndsforretningen er vokset, hvilket dog ikke opvejer, at flere kabel-TV-kunder end budgetteret har valgt at sige farvel til deres TV-pakke,« står der i seneste årsregnskab.

Waoo, som har hovedkontor i Tilst ved Aarhus og ejes af seks energiselskaber med egne fibernet, leverer internet til flere end 280.000 husstande og TV til omkring 155.000 kunder.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen