Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Virksomheder drukner i data

pix-EMC
For de fleste virksomheder er det ganske uoverskueligt, hvad de ligger inde med af data om kunderne, og de formår ikke at bruge dem kreativt og nytænkende, viser ny rapport fra datagiganten EMC. Foto: EMC

De fleste virksomheder kan slet ikke følge med og bevare overblikket over de massevis af data, som de samler sammen. Det er et stort problem, for de skal netop udnytte deres viden om kunderne til at få Danmark helt frem i bussen - inden konkurrenter, måske fra udlandet, rykker ind, advarer datagiganten EMCs danske direktør.

Masser af virksomheder er ved at drukne i data, som de ikke kan overskue - og under alle omstændigheder ikke får brugt tilstrækkeligt effektivt.

52 procent medgiver, at de ikke har et godt greb om følgerne af den øgede digitalisering, fremgår det af en større undersøgelse, »Information Generation«, som Institute for the Future og Vanson Bourne har gennemført for IT-giganten EMC, der sælger infrastruktur og netlagerplads til virksomheder. 3.600 ledere i otte større brancher i 18 lande - dog ingen nordiske - har bidraget, og kun 24 procent betragter sig som »meget gode« til at bruge data til noget nyttigt, og kun omkring 30 procent mener sig i stand til at handle i realtid på baggrund af deres data.

Alle bør være bekymret for det digitale opbrud

»Der findes ikke den administrerende direktør for en større virksomhed, der ikke er bekymret over det digitale opbrud. Hvis man ikke er det, skal man finde sig et andet job! For uanset om man laver pumper, termostater, vindmøller eller sejler med containere, så man være optaget af, hvad digitaliseringen kommer til at betyde for den forretning, som man driver i dag,« siger Peter Perregaard, administrerende direktør for EMC Danmark.

96 procent af de adspurgte mener da også, at ny teknologi for altid har ændret på virksomhedens spilleregler.

»En gennemsnitlig, dansk virksomhed har selvfølgelig masser af informationer om sine kunder, men vi er ikke langt nok fremme i bussen med at være datadrevne i forretningsudvikling og måden at forstå vores kunder på. Det er vanskeligt at forstå, hvorfor vi ikke har fået taget det rigtigt i brug endnu. IT-Universitetet er rigtigt dygtig til at uddanne folk til at arbejde med den gratiske brugerflade, og vi har en fantastisk spilindustri herhjemme. Men den medarbejdertype, der skal bruges til at lave applikationer til *big data (store dataanalyser, red.) og finde frem til mønstre i enorme datasæt, er højt specialiserede folk, som typisk kan en blanding af statistik, matematik og IT kombineret med forretningsforeståelse. De, der kan det, kan vælge det job til den løn, der passer dem. Der er en enorm mangel på dem. Vi har måske forsømt at skabe nogen med en profil,« mener Peter Perregaard.

Danmark vågner op

Han ser dog tegn på, at virksomheder begynder at opbygge hold, der samler disse kompetencer, som kan forstå data og skrive applikationer, der udnytter dem.

Vågner vi op i Danmark om et par år? Det tager dog nogle år at få uddannet folk til noget nyt?

»Ja, jeg tror, at vi kommer med. Der er en erkendelse af, at dette er vejen. Og uanset hvilken branche man arbejder i, er der én udefra, der er i gang med at genere. Man skal være blind og døv, hvis man ikke har opdaget det,« siger EMC-direktøren.

Han understreger, at der ikke findes en opskrift på, hvordan man gør - ud over at komme i gang og prøve sig frem.

Hvad er vi specielt dygtige til herhjemme?

»Den enkelte virksomhed skal være opmærksom på at skabe bedre data og komme med digitale tjenester i et helt andet tempo, så forbrugerne får et lettere liv. Danmarks styrkeposition er, at vi ved enormt meget om individdet på baggrund af patientjournaler, CPR-register m.m. Vi er et af de få lande, der har godt styr på den enkelte borger. Det kunne vi udnytte, hvis vi kunne gentænke den offentlige sektor i big data-sammenhænge,« siger Peter Perregaard.

Der skal tænkes kreativt - og styres stramt

Men det kræver en stærk styring.

»Der skal en mand eller dame til i toppen, som siger: Det vil jeg, fordi det tror jeg på. Ellers bliver det enormt svært at retfærdiggøre investeringerne. Det er vigtigt, at budgettet ikke er forankret i IT-afdelingen, for så vil der ikke ske noget, fordi de presses hårdt. IT-chefen har fået at vide, at han skal gøre mere for mindre, og i den offentlige sektor er det ofte to forskellige steder, at man får fordelene og skal betale investeringen. Derfor sker der alt for lidt, hvis ikke man har en relativt hård topstyring. Men nogle af de modigste virksomheder siger, at det gerne må gå galt - man skal bare i gang med at eksperimentere. Det er ikke, fordi der ikke sker noget i det offentlige. Det kunne bare godt være et større opbrud, for dér har Danmark en unik position,« mener Peter Perregaard.

Som eksempel på nytænkning nævner han, hvordan teleselskaberne i kraft af folks mobiltelefon altid ved, hvor man er. Disse oplysninger kan f.eks. en dagligvarebutik være interesseret i at kende.

»Hvis Peter plejer at købe rødvin i Hellerup men nu er i sommerhuset på Læsø, skulle butikken måske sørge for, at udvalget af rødvin på Læsø ændrede sig, så den passer med den type, som forbrugerne kender fra Hellerup. På den måde kan informationer om kunder, som jeg selv bruger i én sammenhæng, pludselig blive penge værd for andre industrier,« siger Peter Perregaard.

Der er en grænse - ellers går vi

Men selv om det måske er smart for Peter, når han er på Læsø, er jeg måske ikke interesseret i at blive generet i tid og utide.

»Det er klart, at hvis man overskrider den gennemsnitlige forbrugers rammer for, hvad han synes er OK, så giver det selvfølgelig bagslag. Jeg tror dog ikke, at det er nødvendigt med lovgivning og regulering. Den digitale forbruger stemmer med sine fødder. Hvis vi som producenter af viden, der kan anvendes om forbrugerne, ikke overholder normerne, som den gennemsnitlige forbruger har, så bliver vi valgt fra. Hvis nogen holder øje med, hvor meget rødvin jeg drikker, så køber jeg ikke mere - og ideen var jo, at jeg skulle købe noget mere. Det handler om at opføre sig ordentligt,« forklarer EMC-direktøren.

Han tror, at folk »egentlig er interesseret i at dele eksceptionelt mange oplysninger, hvis de blot kan vælge at komme ud, når de vil, og kan se, at oplysningerne bliver brugt til deres bedste«.

»Man kan selvfølgelig på ingen måde acceptere, at ens CPR-nummer og hospitalsoplysnigner pludselig ligger offentligt tilgængelige. Men mængden af data, som folk er interesseret i at dele, hvis de ser en fordel i det, er enorm - bare man ved, at de bruges til tjenester, som man selv har valgt og sætter pris på. Enhver teknologi har fordele og ulemper. Vores opgave er at sørge for, at fordelene overstiger ulemperne, og de fleste virksomheder vil have en sund, økonomisk interesse i ikke at pisse nogen af - så forlader folk os jo,« mener Peter Perregaard.

Udlandet kommer - også

Men det handler om at komme i gang straks, for udenlandske virksomheder står på spring og kan med nettets og den nye teknologis muligheder også nemt pludselig rykke ind meget tæt på:

»Danmark har en erhvervsstruktur med relativt mange små virksomheder. De har brug for et wake-up-call: Så, venner, det er altså nu. For selv lokale markeder kan blive globale i kraft af adgangen til data om kunderne - også i Danmark!« siger Peter Perregaard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen