Berlingske Business
17:03Carlsberg stiger mest i stigende C20

Vidensarbejde med begrænset viden

For ti år siden var udfordringen for vidensarbejderen i en virksomhed at agere effektivt med begrænset og utidssvarende

information. I dag er tingene vendt på hovedet. Informationen er aktuel og ubegrænset, og udfordringen er at agere effektivt

i en syndflod af informationer.



Vi har efterhånden længe levet i informationssamfundet, og vidensarbejde er blevet

den nye generiske betegnelse for mange jobs. Men det er langtfra altid, at information er ensbetydende med viden. Og det er heller

ikke sikkert, at den tilkomne viden faktisk er den mest anvendelige viden.



Når jeg er ude at tale med mindre og mellemstore

virksomheder, hører jeg typisk om to udfordringer; hvordan finder medarbejderne de relevante informationer - og kun dem - og

hvordan kan informationerne forvandles til viden og som følge deraf til øget produktivitet. Det er en lidt paradoksal situation

-vi får mere og mere information, men vi bliver ikke nødvendigvis klogere, men mister snarere overblikket.

Dobbeltarbejde

It-systemer

har gennem en årrække løst meget specifikke problemer - det er de blevet købt til, og det har de oftest

gjort ganske godt. Men de står som isolerede øer i virksomhederne og kan ikke samle de informationer, virksomhederne

besidder. Det betyder, at medarbejderne ofte ikke får hele billedet, når de skal sætte sig ind i en problemstilling,

og det gør også af og til, at der sidder lokale "fyrster", som besidder en viden, der ikke deles med andre.

Det resulterer i dobbeltarbejde, hvor de samme oplysninger ofte skal tastes ind i flere forskellige systemer, fordi økonomisystemet

ikke kan kommunikere med tekstbehandlingsprogrammet, som ikke er integreret med e-mail programmet og så videre. Tendensen i øjeblikket

går mod procesorienteret arbejde, effektiviseringer og en forventning om, at alle løber hurtigere. Den tendens ser jeg

ofte blive modarbejdet af disse problemstillinger.

Dokumentdeling

Ny teknologi i form af eksempelvis dokumentdeling, instant

messaging og stadig mere funktionsrige mobiltelefoner kan i stigende grad bruges til at fremme samarbejde på tværs af

skriveborde, afdelinger og virksomheder. Hos Microsoft har vi selv haft øget fokus på netop samarbejde, og vi har produkter

i dag, som gør det nemt at dele dokumenter og fiske information frem fra arkiverne og præsentere disse informationer

på en forståelig måde. Vores mål er at hjælpe virksomhederne med at integrere deres systemer med hinanden.





Samtidig har vi sørget for, at virksomhedernes data kan integreres med vores Office-produkter, så virksomheder

kan hente information fra mange kilder og få dem præsenteret i den kendte brugerflade i Office. Det skal være sådan,

at murermesteren kan tjekke fakturaer uden at være økonom, og at VVS-manden hurtigt kan sende et tilbud til en kunde.

Uoverskueligt

Problemet

for mange virksomheder er, at der ikke er tid til at sætte sig ind i de muligheder, som teknologien giver samtidig med, at der

blandt samarbejdspartnerne er en forventning om hurtigere respons på grund af teknologien.



Det kan virke uoverskueligt

for især mindre virksomheder at afse den tid, der skal til for at finde ud af, hvordan teknologien kan effektivisere arbejdet.





Jeg vil ikke desto mindre - sikkert ikke overraskende mit job taget i betragtning - appellere til, at virksomheder sætter

sig ind i de muligheder, de faktisk har.



Det er oftest ikke et spørgsmål om at skulle investere i nye it-systemer for

at udnytte potentialet, men snarere at sætte sig ind i de produkter, de allerede har købt.



Det kan være,

at de systemer virksomheden allerede har, kan bruges til at opfylde nye behov lige fra at lave salgsbrochurer med flot layout til

at holde styr på samarbejdspartnere og kunder via simple database-programmer - ofte er det ganske få ting, der skal til

for at opnå en stor forbedring. Men man skal tage det første skridt for at få en positiv overraskelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen