Berlingske Business

Viaplay skifter topchef

pix-Ira Gladnikoff
Ira Gladnikoff, som gennem to år har været marketingsdirektør for streamingtjenesten Viaplay, overtager nu roret som ny topchef. Foto: Viaplay

Jonas Karlén, der har stået i spidsen for den svenske streamingtjenestes store satsning siden 2008, forlader selskabet.

Den svenskejede streamingtjeneste Viaplay har fået ny topchef, som skal skaffe flere danske kunder og dermed mindske afstanden til Netflix herhjemme.

Svenske Ira Gladnikoff, som kom til Viaplays ejer, MTG, i 2015, overtager straks posten som administrerende direktør fra Jonas Karlén, som har været hos MTG siden 2008 og de seneste to år har siddet i spidsen for Viaplay. Jonas Karlén har besluttet at forlade MTG-koncernen uden dog at oplyse, hvilket nyt job der venter.

Halvt så stor som Neflix

Viaplay, som både leverer TV-kanaler og film, har ifølge en nylig undersøgelse fra analysefirmaet Wilke en markedsandel på det danske streamingmarked på 21 procent og er dermed fjerdestørst i Danmark efter DR.dk, YouTube og Netflix. Sidstnævnte har fat i 41 procent af danskerne.

Ira Gladnikoff kommer fra jobbet som marketingsdirektør for Viaplay, der er en del af Viasat, som er Danmarks femtestørste TV-udbyder med omkring 120.000 kunder, og Viaplay er en del af pakken for Viasat-kunder. Begge selskaber ejes af den svenske mediekoncern Modern Times Group (MTV), der også står bag bl.a. TV3-kanalerne og ejes af den svenske Stenbeck-families investeringsselskab, Kinnevik.

Før sin tid hos Viaplay har Ira Gladnikoff været nordisk direktør for det Amazon-ejede Lovefilm.

Viaplay har mellem 2013 og 2016 firdoblet sin kundebase, uden at man vil ud med det reelle kundetal, samt femdoblet indtægten.

pix-Streaming

Egne produktioner

Viaplay markedsfører sig som Nordens førende streamingtjeneste og har i de seneste år sat egne produktioner i værk, senest dramaserien »Veni Vidi Vici«, men har også haft god succes med serier som »Forbandet«, »Embassy Down«, »Den russiske ambassadør« og »Swedish Dicks«.

Jonas Karlén sagde i februar til Berlingske, at det bliver indholdet og ikke prisen, som Viaplay vil konkurrere på over for danskerne for at sælge abonnementer på film-, sports- og serietjenesten.

Viaplay blev lanceret i marts 2011.

pix-Viaplay-Jonas Karlén

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen