Berlingske Business
13:12Jutlander Bank venter markant lavere resultat i 2018

Vi kan spilde tiden meget bedre på sociale medier

APPLE-IPHONE/CHINA
Foto:

Ifølge forfatter Trine-Maria Kristensen kan vi lige så godt lære at spilde tiden bedre på de sociale medier, for det er fuldstændig urealistisk helt at slukke for dem.

Ifølge en ny måling fra Gallup har 9 ud af 10 danskere en smartphone, og størstedelen af brugen går til sociale medier som Facebook, Snapchat og Instagram. Det er der mange, der peger på som en slags sygdom. At vi spilder vores dyrebare tid på sociale medier. Det er ofte de stakkels kattevideoer, det går ud over, når argumenterne rulles på bordet eller den evindelige jagt på de blå tommelfingre. Blandt andet opfordrer læge og forfatter Imran Rashid med sin bog SLUK til, ja at slukke lidt mere for den spilleautomat, du har i lommen. Det, som de fleste andre kalder en smartphone.

pix-Logoer

Men ifølge Trine-Maria Kristensen, der rådgiver virksomheder og organisationer i strategisk brug af sociale medier, er det ikke en mulighed, at slukke for Facebook, Instagram, Twitter eller hvor vi ellers »spilder vores tid«.

»Jeg synes, det er fuldstændig urealistisk at forestille sig, at vi kan slukke for de sociale medier. De sociale medier er jo et sted, hvor der forgår enormt meget relationsopbygning. Der er mange af os, der har investeret meget tid og ressourcer på at finde alle vores kontakter i hele verden, og på at have et fagligt og socialt netværk, som vi bruger i alle mulige sammenhænge,« siger Trine-Maria Kristensen til Ingeniørforeningen IDA's teknologipodcast, Techtopia.

Fake news FACEBOOK-FAKENEWS/

Hun anerkender dog, at mange går rundt og synes, de bruger for meget tid på sociale medier eller om ikke andet bruger den forkert, når man fx ind i mellem lader sig trække ind i Facebooks uendelige univers og pludselig sidder og kigger på bryllupsbilleder fra en fjern bekendt.

08BUSMedia-JoeTheJuice-Mips.jpg

Guld eller spild af tid?

Med sin bog, Få mere ud af (den tid du spilder på) sociale medier, vil Trine-Maria Kristensen gerne starte en debat om vores brug af de sociale medier. Det gør vi blandt andet ved, at anerkende, at vi alle bruger dem forskelligt alt efter hvilken type, vi er, mener hun.

TWITTER-IPO

»Faktisk er der meget af bogen, der kommer fra sådan en undren over, hvor forskellige vi egentlig er på de sociale medier. Det som nogle mennesker synes er guld og helt fantastisk og virkelig spændende og bruger enormt meget tid på på de sociale medier, det sidder andre mennesker og tænker, ej hvor er det spild af tid, og hvorfor gider folk dog overhovedet det,« siger Trine-Maria Kristensen til Techtopia.

Derfor tager hun udgangspunkt i det, hun kalder de fem store personlighedstræk. Om du fx er ekstrovert eller introvert, åben for nye idéer eller konservativ, venlig eller uvenlig. Der kan nemlig være fordele og ulemper ved alle personlighedstræk, det gælder bare om at finde ud af, hvilke styrker det giver på sociale medier, mener Trine-Maria Kristensen.

FILES-US-IT-SOCIALMEDIA-SECURITY

Men der er også en anden årsag til, at vi bør reflektere lidt mere over vores og ikke mindst andres brug af sociale medier.

Forstå din begejstrede veninde

De fleste af os kender det. Visse venner synes at opleve en anden verden, end den vi selv begiver os rundt i. I hvert fald hvis man skal tro deres Facebookopdateringer og Instagrambilleder. Det kan virke irriterende, men det er ifølge Trine-Maria Kristensen ikke nødvendigvis, fordi personen bevidst fremstiller sin virkelighed i et positivt lys. Det bunder nemlig ofte i personens personlighedstræk.

Nyt tiltag på Roskilde Festival: Få dine ting sendt hjem for 1

»Hvis man har en ven eller en veninde, der bruger meget stærke adjektiver om alting. Altså de solnedgange, hun ser, er altid lidt mere rosenrøde end dem, man selv ser. De middage, hun spiser, er altid fuldstændig fantastiske, og det selskab, hun omgiver sig med, er fyldt med fuldstændig unikke mennesker. Så kan det være godt at vide, at ekstroverte mennesker bruger mange flere tillægsord end andre mennesker. Fordi hun faktisk føler verden mere begejstret, end jeg gør,« siger Trine-Maria Kristensen og tilføjer:

»Det skaber måske lidt mere forståelse for de opdateringer, der er i ens feed, som man ikke selv ville have skrevet, at man har et eller andet indblik i, hvordan de andre tænker eller er indrettet.«

16BUScharbot-115204.jpg

Hør hele udsendelsen på Techtopia.dk eller iTunes, hvor Trine-Maria Kristensen også taler om sin nye model for, hvordan sociale medier fungerer.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

FACEBOOK-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen