Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

»Vesterbro er fuld af pokémonner«

12BUSPokemon-181829.jpg
Med den nye app kan du møde virtuelle pokémonner over alt, hvor du går. Disse her går dog rundt rent fysisk i et shoppingcenter i Tokyo. Foto: Yoshikazu Tsuno/AFP

Nintendo har efter alt at dømme skabt en global megasællert med smartphone-appen Pokémon Go, der lader folk fange de populære figurer i den virkelige verden. Succcesen gjorde mandag Nintendo 34 mia. kr. mere værd.

Lektor på IT-universitetet Martin Pichlmair har netop været på Vesterbro i København. Ikke for at drikke kaffe, ikke for at gå i butik, men for at fange pokémonner.

»Hele Vesterbro er fuld af pokémonner,« siger han grinende over telefonen.

Jamen, tænker du måske, var pokémonner ikke noget, man fangede på en Game Boy for omkring tyve år siden? Ikke længere. Den japanske spiludvikler Nintendo har nemlig lanceret en app kaldet Pokémon Go, som kan bruges til at fange de små monstre i den virkelige verden så at sige.

Billede

Forestil dig, at du holder din smartphone frem for dig med kameraet tændt: Her kan du se den virkelige verden på din smartphone-skærm, men Pokémon Go lægger så et ekstra lag hen over virkeligheden, så det på telefonskærmen ser ud som om, at der står en pokémon på villavejen. Spillet går så ud på at fange disse pokémonner og udkæmpe dueller mod andre spillere.

»Det er en del af fremtiden for spil,« siger Martin Pichlmair, »Jeg tror, at spil vil bruge de fysiske rum mere og mere som sin legeplads, og for første gang er det blevet gjort rigtig succesrigt.«

Den slags pioneersucceser er der penge i. De seneste tre dage er Nintendo-aktien steget omkring 52 mia. kr. i værdi. Alene mandag løftede aktien sig med 24 procent – svarende til 34 mia. kr.

»Hvis du rammer top 10 eller bare top 50 i App Storen, så er du oppe i en milliardsucces. Når først du rammer toplisterne, så ruller det bare. Det betyder ikke, at man kan læne sig tilbage, men det er en kæmpe, kæmpe pengemaskine, fordi det går så bredt ud over alle landegrænser,« siger spilekspert og leder af linjen for spiludvikling på Vallekilde Højskole, Thomas Vigild.

AUSTRALIA GAMES POKEMON GO

En ny byvandring

Den japanske spiludvikler er ikke den første til at lægge et ekstra lag på virkeligheden, men kombineret med det utroligt stærke Pokémon-brand har det nye spil skabt meget stor opmærksomhed over hele kloden.

»Jeg har læst om familiefædre, som kører rundt med deres børn og leder efter pokemonner. Det opfordrer til en helt ny måde at gå rundt i byen på, og det er et helt fantastisk koncept. Om det så kan leve op til forventningerne, må vi vente og se,« siger Thomas Vigild, der selv i skrivende stund har fanget 23 pokémonner omkring Vallekilde, hvor han bor.

pix-Virtuel virkelighed

Martin Pichlmair fra IT-universitetet kan nikke genkendende til pointen om, at spil som Pokémon Go ændrer noget så almindeligt som en gåtur gennem byen. Han tog for eksempel sig selv i at se anderledes på folk med smartphones for at aflure, om de også var i gang med at spille.

»Denne type spil har en meget stærkere indflydelse på dit liv, end traditionelle spil har. Hele det sociale aspekt er det egentlige nybrud ved spillet. Det er ikke et socialt netværk, hvor du bygger relationer online, man kigger i stedet, om der er nogen andre, der laver det samme som dig. Det fungerer på en måde, og jeg fandt det faktisk ret magisk,« siger Martin Pichlmair.

pix-VR-briller

Hvorvidt forretningsmodellen i Pokémon Go, der baserer sig på køb ind i appen, viser sig at holde, må tiden vise. Ikke desto mindre har Nintendo nu bevæget sig ind på markedet for såkaldt »augmented reality«, hvilket groft oversat betyder forlænget eller forøget virkelighed. Den slags teknologi er der store forventninger til, og investeringsbanken Goldman Sachs forventer, at augmented reality og virtual reality tilsammen vil udgøre et marked på 80 mia. dollar i 2025 – nogenlunde samme størrelse som det nuværende marked for stationære computere.

Pokémon Go kan endnu ikke fås i Danmark, med mindre man har en amerikansk iTunes-konto.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen