Berlingske Business

Vestagers knytnæve kan ramme Google rigtigt hårdt

20BUSBus-side-8---Google-An.jpg
Margrethe Vestager på talerstolen i Bruxelles, da hun i april sidste år meddelte, at nu havde EU formelt påtalt, at Google misbruger sin dominerende position som Europas største søgemaskine. Foto: John Thys/AFP

EUs danske konkurrencekommissær ventes onsdag at rejse sag mod Google for misbrug af kontrollen med verdens mest udbredte mobilstyresystem, Android – en af de vigtigste brikker i Googles imperium.

Det hidtil største og hårdeste slag mod Googles forretningsplan kan komme fra EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestagers næve, når hun onsdag ventes at åbne en formel sag mod internetgiganten for misbrug af sin position bag verdens mest udbredte mobilstyresystem, Android.

I præcis et år har Margrethe Vestager haft sine folk i EU-Kommissionen til at undersøge Googles praksis i en sag, der sammenlignes med, da Microsoft i 2004 fik den hidtil største bøde, der nogen sinde er givet i en EU-konkurrencesag, for at væve sine egne programmer tæt ind i sit Windows-styresystem. Tilsvarende beskyldes Google af konkurrenter for godt nok at levere Android gratis til alle, der laver smartphonetelefoner, men Google kræver samtidig, at ikonerne til Googles egne apps er med på telefonerne og ligger på fremtrædende pladser på skærmen.

Hvis Margrethe Vestager som ventet rejser en formel sag mod Googles Android, har Google efterfølgende mulighed for at svare på kritikpunkterne. Ender hun med at stå fast, kan hun udskrive en bøde til Google på op til 7,4 milliarder dollar eller 48,7 milliarder kroner, nemlig ti procent af den globale omsætning i 2015. Google kan derefter indbringe sagen for EU-Domstolen, sådan som Microsoft også gjorde – og tabte.

pix-Margrethe Vestager, EU

Slaget om mobilverdenen er afgørende vigtig for Google. Android ligger på over 80 procent af alle nyproducerede smartphones, hvor nærmeste konkurrent er Apple, hvis iOS-styresystem ligger på omkring 13 procent, nemlig Apples egne iPhone-telefoner. Android kan ikke bruges, og nye apps ikke hentes, før man har oprettet sig som Google Gmail-bruger. Det sikrer internetgiganten en kolossal viden om brugerne, eftersom mobiltelefoner og tavle-PCer sladrer væsentligt mere og også mere personligt om folks vaner og færden, end PCer gør, fordi man altid har sin mobiltelefon på sig. For mange har de store mobiltelefoner helt erstattet PCen, og Microsoft sidder i dag kun på en-to procent af mobilmarkedet.

Så selv om Google ikke umiddelbart tjener på den store udbredelse af Android, er indsamlingen af data diamanter værd, fordi Google lever af at sælge annoncer, der i den grad kan målrettes den enkelte ud fra Googles viden om folk. Den fremtrædende placering af Googles mange – og gratis – nettjenester får mange til at vælge netop disse i stedet for at hente og installere konkurrenternes, og dermed får Google endnu mere viden.

pix-Google-sag

Hvis Margrethe Vestager slår til, sådan som alle solemærker antyder, vil det derfor gøre rigtigt ondt på hele Googles forretningsstrategi, der i høj grad bygger på at få Android ud overalt, heriblandt i fjernsyn, biler og meget mere.

Hun luftede allerede mandag i denne uge sin bekymring på en konference i Amsterdam ved at pege på, at »Google kan have afskåret en af hovedvejene for, at nye apps kan nå ud til kunderne«.

pix-Peter Friis

Den tidligere danske økonomi- og indenrigsminister har, siden hun i efteråret 2014 tiltrådte posten som EUs konkurrencekommissær, taget hårdt fat om en lang række internationale giganter, frem for alt teknologigiganter, der stort set alle er amerikanske, for brud på konkurrencereglerne og for lidt for gunstige skatteaftaler. Kaffekæden Starbucks og bilproducenten Fiat har begge fået en skatteregning, som de dog har indbragt for EU-Domstolen, og både Google, Amazon og Apple ligger i kø på kommissærens skrivebord.

Hun er upåvirket af, at amerikanske politikere har beskyldt hende for antiamerikanisme, og hun har fejet al kritik af bordet ved at rose mange af internettjenesterne, som hun selv anvender.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen