Berlingske Business

Vestager venter i dag på Googles svar

pix-Vestager
Senest 29. august skal Google fortælle EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, hvordan internetgiganten vil holde op med at presse sine egne internettjenester frem blandt søgeresultaterne på bekostning af konkurrenterne. Arkivfoto: François Lenoir, Reuters/Scanpix Foto:

Internetgiganten skal senest tirsdag fremlægge løsningen på, hvordan søgemaskinen ikke fremover favoriserer Googles egne tjenester på bekostning af konkurrenterne. Ellers kommer dagbøder oven i rekordbøden på 18 milliarder kroner.

EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, sidder klar til at tage imod, når internetgiganten Google tirsdag, har sidste chance for at aflevere sit svar på, hvordan den verdensberømte søgemaskine bliver omstillet, så konkurrerende virksomheder kommer bedre til syne, uden at Google blander sine egne tjenester ind.

Hvis Google ikke kommer med sit svar, skal Margrethe Vestager finde en ny bødeblok frem og lægge ekstrastraf oven i den rekordstore bøde på 2,4 milliarder euro eller 18 milliarder kroner, som Google fik for præcis 60 dage siden, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Store dagbøder truer forude

Årsagen er, at Google ifølge EUs undersøgelser misbruger sin dominans til at lede folk hen til internetgigantens egen indkøbstjeneste, når de søger, ved at sørge for, at konkurrenterne ender længere nede blandt søgeresultaterne, samtidig med at Google fremhæver sine egne konkurrerende tjenester og annoncer i en boks oven over de andre søgeresultater.

Tirsdag er deadline for Googles løsning på, hvordan internetgiganten vil »stoppe det ulovlige indhold«, sådan som EU kræver. Herefter har Google endnu 30 dage til rent faktisk at få foretaget ændringerne i resultaterne af folks søgen efter indkøbsmuligheder. 28. september er fristen, og herefter vanker der dagbøder på op til fem procent af Googles daglige omsætning - en betydelig sum.

Google blev pålagt den rekordstore bøde, fordi søgemaskinen har nærmest monopol på området i Europa. Henved 90 procent af alle internetsøgninger i de endnu 28 EU-lande sker gennem Google, selv om der er mange andre søgemaskiner at bruge, f.eks. Microsofts Bing, Yahoo og de anonyme Startpage.com og DuckDuckGo.com.

EU-GOOGLE/ANTITRUST

Android-sag venter

Det er op til EU at afgøre, om Googles forslag rent faktisk løser problemet, og dermed om dagbødetruslen kan afblæses. Google skal dog stadig betale de 2,4 milliarder euro, selv om internetgiganten ventes at indbringe bøden for EU-Domstolen, der er EUs øverste, juridiske myndighed.

Margrethe Vestager begrundede kæmpebøden med, at europæerne er blevet nægtet »et ægte valg«. Bøden er regnet ud som op til 30 procent af indtægterne hos Google Shopping lagt sammen over de år, hvor overtrædelserne er sket.

EU-Kommissionen har en anden sag mod Google undervejs. Den handler om mobilstyresystemet Android, som er verdens mest udbredte. Her anklages Google også for at misbruge sin styring. Margrethe Vestager ventes at træffe afgørelse i sagen senere i år.

pix-Vestager

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen