Berlingske Business

Vestager overvejer at splitte Google for at bryde dominans

EU's konkurrencekommissær vil holde muligheden for at opsplitte internetgiganten i mindre selskaber åben.

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, vil bevare muligheden for at splitte den amerikanske internetgigant Google op i en række mindre selskaber.

Det siger hun i et interview med den britiske avis The Telegraph.

I EU hersker der stor mistanke om, at Google på ulovlig vis udnytter sin dominerende rolle på internettet.

Google sidder på 91,5 procent af markedet for internetsøgninger i Europa.

- Jeg mener, at det er vigtigt at holde spørgsmålet åbent og på dagsordenen, siger Margrethe Vestager til The Telegraph.

Ifølge Vestager er Google efterhånden blevet så dominerende, at søgetjenesten kan ende med at blive uundværlig for virksomheder og økonomien.

I juni sidste år gav Margrethe Vestager Google en bøde på 18 milliarder kroner.

Selskabet fik bøden for misbrug af sin dominerende stilling i søgninger på nettet.

Google valgte siden at appellere afgørelsen, hvilket banede vejen for et retsopgør mellem Google og EU.

Google fik bøden for misbrug af sin dominans i Danmark og en stribe andre EU-lande. Søgetjenesten viste ifølge EU kunder hen til Googles egen webshop.

Det skete, selv om det måske ikke har været det mest relevante søgeresultat, mente Vestager.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen