Berlingske Business

Vestager: Nu skal e-handel undersøges

pix-Margrethe Vestager
Margrethe Vestager (R) kaster sig som konkurrencekommissær nu over problemerne med at få fri e-handel på tværs af grænserne i EU til af fungere. Arkivfoto: Olivier Hoslet, EPA/Scanpix Foto:

Der er ikke rigtigt gang i e-handelen over nettet på tværs af EU-landene, så nu går konkurrencekommissær Margrethe Vestager i gang med at se på hvorfor.

E-handelen på tværs af de 28 EU-lande fungerer ikke, og derfor iværksætter konkurrencekommissær Margrethe Vestager (R) nu en undersøgelse for at finde ud af, hvorfor handelen ikke fungerer så frit, som man burde forvente.

»Det er på høje tid at fjerne de resterende hindringer for e-handel, som er af afgørende betydning for det digitale, indre marked i EU,« siger den danske kommissær, som torsdag morgen fortalte om undersøgelsen på en konference i Berlin.

Klar til lovindgreb

Selv om der handles stadig flere varer og tjenesteydelser over nettet, vokser e-handelen på tværs af EU kun langsomt. Kun 15 procent købte i 2014 varer eller tjenester online fra et andet EU-land.

Ifølge Margrethe Vestager skyldes det delvis sprogbarrierer og forskellige love i de 28 lande. Men EU-Kommissionen mener også, at der er tegn på, at nogle virksomheder begrænser den grænseoverskridende handel.

Derfor vil Margrethe Vestager de kommende dage foreslå sine kommissærkollegaer at få undersøgt, hvor forhindringer ligger. Der er i EU et stort fokus på at skabe et digitalt, indre marked, og det står øverst på dagsordenen, når stats- og regeringscheferne til juni skal mødes.

EU-Kommissionen planlægger forskellige lovindgreb for at sikre og fremme det digitale, indre marked.

Vil fjerne landespærringer

»Lad os få gjort op med alle de hegn og mure, som blokerer det for os online,« fastslog EUs superkommissær for det digitale område, den tidligere estiske premierminister Andrus Ansip, onsdag forud for mødet torsdag og fredag i Letlands hovedstad, Riga, mellem EUs erhvervsministre, som netop også skal drøfte, hvordan Europa kan komme op i gear og igen blive en teknologisk stormagt.

De skal også se på, hvordan f.eks. geopolitiske spærringer, hvor man som dansker ikke frit kan købe f.eks. adgang til film og TV fra andre lande, kan fjernes, så de 28 EU-lande fungerer som ét stort marked også på det digitale plan.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen