Berlingske Business

Vestager klar til nyt milliardslag mod Google

EU-ANTITRUST/ALGORITHM
Arkivfoto: REUTERS/Francois Lenoir/Ritzau Scanpix Foto:

Ny gigantbøde fra EUs danske konkurrencekommissær kan inden for få uger ramme internetgiganten for konkurrenceforvridning på mobilområdet gennem mobilstyreystemet Android.

Google står til at modtage det muligvis hårdeste slag til dato mod sin forretning, når EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, i juli vil dømme internetgiganten for at misbruge sin markedsposition gennem sin hårdhændede styring af verdens dominerende mobilstyresystem, Android.

Inden for uger vil dommen falde efter lange undersøgelser, skriver den britiske finansavis Financial Times med henvisning til kilder. Hvor stor bøden bliver, er uvist, men EU har mulighed for at gå helt op til 11 milliarder euro eller næsten 82 milliarder kroner. Det svarer til ti procent af Google-koncernens årsomsætning. Typisk ligger bøderne dog lavere.

Krav om god placering af Google-tjenester på skærmen

Google fik sidste år en kæmpe bøde på 2,4 milliarder euro eller 18 milliarder kroner for at have misbrugt sin dominans ved i sin sammenlignende shoppingtjeneste at have fremmet sine egne produkter og tilbud på bekostning af konkurrenter. Den bøde har internetgiganten anket.

Android ligger i dag på omkring 85 procent af alle nyproducerede smartphonetelefoner i verden, og selv om Android er et gratis styresystem, skal mobil- og tabletproducenter indgå aftale med Google for at kunne bruge det. Her stiller Google forskellige krav, som ifølge kritikere blandt andet betyder, at visse af Googles egne tjenester, heriblandt søgefunktionen og internetbrowseren Chrome samt onlinebutikken Google Play, skal ligge på fremtrædende og dermed synligt tydelige placeringer på mobiltelefonens skærm. Google henter nemlig langt størstedelen af sin omsætning - i januar-marts i år 26,6 af 31,1 milliarder dollars - på de annoncer, som vises, når folk bruger Google-tjenester.

EU-Kommissionens undersøgelser har vist, at Google har stillet ulovlige krav til Android-producenterne, hvilket har skadet konkurrencen og dermed forhindret brugerne i at kunne vælge frit, sådan som EU kræver det.

»Vores foreløbige - og jeg understreger: foreløbige - konklusioner er, at de overtræder EUs konkurrenceregler,« sagde Margrethe Vestager for et år siden efter rekordbøden på de 18 milliarder kroner.

Afgørende brik i Googles strategi

Hendes kommende afgørelse kan derfor tvinge Google til at ændre grundlæggende på sin forretning. De seneste ti år har Googles strategi været at bruge mobilstyresystemet til at fremme udbredelsen af sin søgemaskine og Google Play, i smartphoneverdenen og dermed sætte sig på både det vigtige økosystem af apps, brugere og salg og stå styrket, efterhånden som mere af datatrafikken flytter sig fra den klassiske PC-verden til mobilverdenen.

Google nægter at have gjort noget forkert eller ulovligt og påpegede i november 2016, at EU-Kommissionen misforstår mobilmarkedet, når det ikke tager Apple med i betragtning som en konkurrent til Android.

EU har valgt at se bort fra Apples mobilstyresystem iOS, da det kun er Apple, der bruger det.

Internetgiganten købte mobilstyresystemet Android i 2005, inden det var færdigudviklet. Android blev lanceret i 2007.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen