Berlingske Business

Vestager: Kæmpe arbejde at ramme rigtigt med digitalt fællesmarked

BELGIUM EU PARLIAMENT
»Jeg skal hilse at sige, at der er noget at gøre!« siger EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager (R), om arbejdet med at skabe et digitalt, indre marked i de 28 EU-lande. Arkivfoto: Julien Wernand, EPA/Scanpix Foto:

Det er ikke en hetz mod store, amerikanske virksomheder, at EU nu agter at fjerne sære, geografiske blokeringer og sikre større europæisk e-handel i europæiske butikker, fastslår EUs konkurrencekommissær, som først i 2016 har overblik over, hvad der skal gøres.

Først om et år vil det stå klart, hvor og hvordan EU skrider ind for at få fjernet de begrænsninger og spærringer, som i dag forhindrer, at europæerne får lettere ved at e-handle i alle 28 EU-lande og kan bruge nettjenester på kryds og tværs af grænserne. Men der vil gå flere år, før alt er løst, for alle indgreb og love skal kunne holde langt ud i fremtiden.

 

Det siger EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager (R), som i onsdags satte en undersøgelse i gang for at finde ud af, hvor og hvorfor det digitale fællesmarked ikke allerede er en realitet. Og der er ikke tale om en hetz mod de store amerikanske netbutikker, understreger hun.

»Der er noget at gøre!«

»Potentialet ved et digitalt fællesmarked er kæmpe stort. Vi kan lægge over 415 milliarder euro i ekstra vækst oven i EUs nuværende bruttonationalprodukt på 3.000 milliarder euro. Og jeg skal hilse at sige, at der er noget at gøre! Over halvdelen af de netbutikker, som vi køber ind i, nemlig 54 procent er amerikanske, mens næsten halvdelen - eller 42 procent - er hjemlige, og kun fire procent handler i andre europæiske lande, så der er et kolossalt potentiale i at gå på kryds og tværs,« siger Margrethe Vestager.

EU-Komissionen har særligt kik på de såkaldte geoblokeringer.

pix-E-handel

»Mistanken er, at hvis man har en forkert IP-adresse, altså tilgår en netbutik fra et andet land, eller et forkert kreditkort, så er der lukket for salg. Vi kan se, at når folk køber i nationale butikker, gennemføres 90 procent af købene. Men prøver man det samme i et andet land, kan det i halvdelen af tilfældene ikke lade sig gøre. Det, forstår jeg godt, at folk er trætte af. Og også kun syv procent af de små og mellemstore, europæiske virksomheder handler grænseoverskridende. Det er meget svært at forstå,« siger EU-kommissæren og slår fast, at hun slet ikke havde kunnet give julegaver, hvis ikke hun kunne e-handle.

Slut med geografiske spærringer

Derfor bliver alle 28 EU-landes digitale marked nu gået grundigt efter.

»De første, håndfaste resultater forventer vi at have i sommeren 2016, fordi undersøgelsen er så stor. Vi har sendt spørgeskemaer ud til rigtigt mange virksomheder, sådan som vi tidligere har gjort i medicinalbranchen - og her fandt man en hel del, som har ført til en række forskellige sager,« siger Margrethe Vestager.

Kommissionen vil både tage fat i geoblokeringen, så man får adgang til at se indhold købt i hjemlandet, når man er på rejse - det kan være de nationale TV-kanaler, abonnementer på musik, bøger, film m.m. -, og så man får mulighed for at købe adgang som dansker til f.eks. at se fransk TV, hvis man vil det.

»Dette er spørgsmål om copyright, og hvordan den håndteres. Det er supersvært og meget kontroversielt, men vi vil sikre, at de, der har ophavsrettighederne, bliver honoreret, samtidig med at indholdet er tilgængeligt,« slår hun fast og antyder dermed, at problemet skal løses.

pix-Apple-Beats

Det er ingen hetz mod USA

Hun afviser, at der er tale om en hetz mod amerikanske virksomheder.

»Grunden til, at en række meget succesfulde amerikanske virksomheder er i Europa, er, at de leverer, hvad forbrugerne gerne vil have. Jeg tror ikke, at forbrugerne et øjeblik tænker på, om en netbutik er europæisk eller amerikansk, når de køber ind på nettet. Det, vi kan gøre, handler om, at der er kapital til rådighed. Mange succesfulde IT-virksomheder er startet i Europa, men da de for alvor skulle sætte af, kunne ingen sørge for kapitalindskuddet. USA har et andet økosystem på det område, som man må misunde dem. Men jeg kan ikke se, at vi kan vokse i Europa ved at hæmme den amerikanske tilstedeværelse,« siger Margrethe Vestager.

Hun forstår udmærket nervøsiteten ved, at et helt frit europæisk e-handelsmarked kan gøre livet besværligt for fysiske butikker.

»Jeg tror stadig, at man vil gå ind i en fysisk butik i fremtiden. Mange går i dag ind for at se på varen men går så hjem og bestiller den over nettet. Jeg tror, at der vil ske en sammensmeltning af den fysiske butik og netbutikken, så folk kan se varen og prøve tøjet og dernæst bestille den. Under alle omstændigheder: Internettet går ikke væk, så vi kan lige så godt gå i gang med at sikre, at det foregår under ordnede vilkår. Det er klart, at konkurrencen vil skærpes, når man kan grænsehandle, men der vil også være konkurrence mellem netbutikker. Vi er ikke alle på vej til at handle i én stor, polsk netbutik,« fastslår EU-kommissæren.

Google

Databeskyttelse i højsædet

Sideløbende er EU i færd med at skærpe databeskyttelsen, så personlige oplysninger ikke får lov at flyde. Den stadig større brug af netbaserede tjenester og netlagre til data som Dropbox, OneDrive m.fl., gør det afgørende vigtigt, at folk har tillid til, at deres data opbevares og beskyttes forsvarligt, og at ingen kan kikke med udefra.

Samtidig drøftes det, om det er muligt at bruge flere personlige data i forskningssammenhænge.

»Spørgsmålet er, om vi kan ændre lidt på balancen, så man giver forskningsmæssige muligheder uden at kompromittere personfølsomme oplysninger. Det er jo lidt ærgerligt, at man ikke kan anvende de data, man har, for vi har set herhjemme, hvor utroligt anvendeligt det er med forskningsregistre, som går meget langt tilbage,« siger Margrethe Vestager.

De 28 landes stats- og regeringschefer skal på deres junitopmøde nikke ja til planen mod et digitalt fællesmarked, og så ruller alle undersøgelser. Men alle skal tænke sig grundigt om, fastslår EU-kommissæren.

Skal være langtidsholdbart

»Mange af disse ting vil folde sig ud over de næste mange år. Der ligger et stort arbejde foran os i forhold til konkrete initiativer, for hvor er der brug for lovgivning, og hvor findes eksisterende lovgivning? Det skal også gøres forsigtigt, og det kræver en heldig hånd, så vi også håndterer problemer, der opstår, efter at loven er vedtaget og frem i tiden. I sagens natur bevæger det digitale område sig hurtigere end lovgivningen,« siger Margrethe Vestager.

pix-Roaming

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen