Berlingske Business
17:03Carlsberg stiger mest i stigende C20

Vestager giver Facebook gigantisk bøde for at vildlede EU

Vestager Årets billeder 2016 Vestager BELGIUM-EU-GOOGEL
Margrethe Vestager Foto:

Facebook får bøde på 825 millioner kroner for at have givet EU forkerte eller vildledende oplysninger ved overtagelsen af WhatsApp, siger Margrethe Vestager.

Facebook får en bøde på 825 millioner kroner for at have givet EU-Kommissionen forkerte eller vildledende oplysninger i forbindelse med overtagelsen af WhatsApp.

Det meddelte EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, torsdag morgen. Hun kalder bøden »passende og afskrækkende«.

»Dagens beslutning sender et klart signal til virksomheder om, at de må overholde alle aspekter af EUs fusionsregler, herunder pligten til at give rigtige oplysninger,« siger Margrethe Vestager.

De lovede at lade være

Facebook købte i 2014 WhatsApp, der ligesom Facebooks egen Messenger er en beskedtjeneste. Opkøbet blev, som det skal, anmeldt til EUs konkurrencemyndigheder, og her lovede Facebook, at der ikke ville ske en automatisk sammenkobling mellem Facebook-brugeres konti hos Facebook og WhatsApp-brugernes konti.

Alligevel meddelte WhatsApp i august 2016, at man nu ændrede sine brugerbetingelser, således at WhatsApp-brugeres telefonnumre kunne samkøres med Facebook-brugeres identitet. Det fik i december 2016 EU-Kommissionen til at anklage Facebook for vildledning i forbindelse med den 19 milliarder dollars store handel.

Samtidig udløste det en storm af protester fra datatilsynene i de enkelte EU-lande. Det tyske datatilsyn krævede i september, at Facebook øjeblikkeligt slettede de oplysninger, som måtte være overført fra WhatsApp til Facebook om de 35 millioner tyske brugere uden deres udtrykkelige tilsagn og accept.

Facebook betaler

Kommissionen betragter Facebooks handlinger som »alvorlige«, fordi der er begået to overtrædelser. Dels har Facebook leveret »ukorrekte og vildledende oplysninger«, da selskabet anmeldte overtagelsen til Kommissionen, dels er det fortsat, da Kommissionen bad Facebook om yderligere oplysninger. Dermed har Kommissionen ikke haft alle nødvendige oplysninger til rådighed, da den godkendte Facebooks overtagelse af WhatsApp.

Facebook erkender at have begået fejl men understreger, at det ikke var med vilje. Det fremgår mellem linierne, at det børsnoterede selskab agter at betale bøden uden at kny.

»Vi har handlet i god tro siden vores første kontakt med Kommissionen, og vi har forsøgt at levere præcise oplysninger hver gang. De fejl, som vi gjorde i vores anmeldelse i 2014, var ikke overlagte, og Kommissionen har bekræftet, at de ikke har haft indflydelse på beslutningen om fusionen. Dagens udmelding lukker denne sag,« hedder det i en officiel kommentar.

Endnu en bøde i Frankrig

EU-Kommissionen kunne udstede en bøde på en procent af Facebooks globale omsætning på et år. De 825 millioner kroner er derfor - alt taget i betragtning - en mindre bøde, eftersom Facebook alene det seneste kvartal omsatte for otte milliarder dollars eller 53,5 milliarder kroner.

Facebook fik mandag i denne uge en anden bøde på 150.000 euro af det franske datatilsyn, CNIL, for ikke at sikre, at Facebook-brugernes data kunne tilgåes af annoncører. Også her var der tale om en relativt lille bøde.

Også myndighederne i Belgien, Holland, Spanien og Tyskland er i gang med at undersøge Facebooks praksis.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen