Berlingske Business

Verdens største PC-producent sætter sin lid til nyt Windows

pix-Lenovo
Den kinesiske mobilgigant Lenovo har med overtagelsen af Motorola sidste år købt sig bedre fodfæste på også mobilmarkedet. Og den position skal udnyttes. Arkivfoto: Bobby Yip, Reuters/Scanpix Foto:

Den kinesiske PC-gigant, som har befæstet sin førerposition yderligere, giver stigende priser på elektronik skyld for et forventet dalende salg. Det vil ændre sig, når Windows 10 kommer til sommer.

Stigende priser på PCer og endnu nogle måneders ventetid på den nye Windows 10 lægger en dæmper på væksten hos verdens største PC-producent, Lenovo, efter en voldsom fremgang i Europa i det seneste år.

Lenovo, der er kinesisk med hovedsæde i Beijing, overtog for nogle år siden tronen som verdens PC-konge, og den bliver nu fastholdt for ottende kvartal i træk, blandt andet takket være et godt salg i Europa.

Det forklarer den nytiltrådte direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA), Eric Cador.

Fremgang i PC-salget i Europa

»Jeg har kun siddet i stolen i tre uger, så jeg kan desværre ikke tage æren for resultaterne - men de er så gode, at jeg ville ønske, at jeg kunne. Og der er stadig masser af potentiale, selv om det er et hårdt marked her,« siger han.

Salget af PCer er i Europa, Mellemøsten og Afrika vokset med 35 procent på et år. Lenovo leverede i januar-marts fire millioner PCer her, en fremgang på 17 procent i forhold til samme periode i 2014, og har på 12 måneder leveret 17,6 millioner PCer.

Samtidig er salget af tavle-PCer vokset med 95 procent på et år til 6,7 millioner, hvoraf de 1,4 millioner blev leveret til forretninger og kunder i 1. kvartal. Endelig er Lenovo - efter opkøbet i 2014 af den amerikanske mobilproducent Motorola - for alvor gået ind i mobilbranchen med et salg på 6,5 millioner styk på et år, heraf de 1,4 millioner i januar-marts.

Priserne på elektronik stiger

»Priserne er steget i de seneste måneder, fordi dollarkursen er gået op. Valutaen er steget med 15 procent. Vi håber, at Windows 10-lanceringen efter sommeren vil give markedet et skub fremad. Men indtil nu og med de stigende priser er det ikke realistisk at forvente en større efterspørgsel,« forklarer Eric Cador.

Han slår fast, at »en eksplosion af nye produkter i alle kategorier er på vej«. De første vil blive præsenteret, når den store Tech World-teknologimesse i næste uge afvikles i Beijing.

»Strategien forbliver uændret. Vi vil beskytte og udvide vor position som nummer 1 på PCer. På erhvervsområdet vil vi beskytte positionen og angribe, og på mobilsiden - både telefoner og tavle-PCer - vil vi angribe og udvide Lenovos tilstedeværelse på markedet gennem Motorola,« slår han fast.

Lenovo sidder nu på 20,5 procent af PC-markedet i Europa, Mellemøsten og Afrika og på 9,6 procent af tavle-PC-markedet.

Forventer fremgang i 2015

EMEA-markedet udgør nu 28 procent af Lenovos totale omsætning. I det forgangne år omsatte Lenovo i Europa, Mellemøsten og Afrika for 9,58 milliarder dollars og forventer i år at nå 12,8 milliarder dollars. Resultatet før skat for samme område steg i det forgangne år med 119 procent til 411 millioner dollars, viser det netop afsluttede årsregnskab, som på grund af Lenovos forskudte regnskabsår går fra april 2014 til marts 2015.

Ifølge den nye europadirektør, som Lenovo hentede hos konkurrenten Hewlett-Packard (HP) 1. maj, er integrationen af Motorola i Lenovo for store deles vedkommende bragt til ende.

»Mange af integrationsomkostningerne ligger nu bag os,« siger han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen