Berlingske Business

Verdens næstrigeste vil købe Hollands TDC

slim
Mexicanske Carlos Slim ejer gennem sin telekoncern América Móvil allerede 30 procent af KPN og har nu lagt bud på de sidste 70 procent. Det vil være første gang, at Slim får kontrol med et europæisk teleselskab. Foto:

Mexicansk rigmand kan tænkes at udvide yderligere i Europa.

Verdens næstrigeste mand har overraskende budt næsten 54 milliarder kroner for at overtage Hollands svar på TDC, telekoncernen KPN.

Carlos Slim, der er mexicaner, ejer gennem sin telekoncern América Móvil allerede 30 procent af KPN og har nu lagt bud på de sidste 70 procent. Det vil være første gang, at Slim får kontrol med et europæisk teleselskab.

Hvis de hollandske konkurrencemyndigheder siger god for salget, kan Carlos Slim betale de budte 7,2 milliarder euro med udgangen af september.

Buddet er en overraskende. América Móvil har været en mindre aktionær i flere europæiske selskaber, men det har ikke hidtil ligget i kortene, at Carlos Slim ønskede at købe fuldt op. Med det mulige opkøb af KPN er der ifølge Christopher Wilson fra tænketanken Woodrow Wilson Center i Washington lagt op til yderligere europæiske opkøb.

»Det kan sætte scenen for yderligere opkøb,« siger Christopher Wilson, der er ekspert i mexicansk økonomi, til Forbes Magazine.

Rumlen om tvangsopsplitning

Det er kun et lille års tid siden, at América Móvil købte 29,77 procent af KPN, der for nylig solgte sit tyske mobilselskab - E-Plus - til spanske Telefónica for omkring 5,5 milliarder euro.

América Móvil er det førende mobilselskab i Latinamerika, og myndighederne i Mexico mener, at det sidder lidt for vel i sadlen. Derfor har der været rumlen om at tvangsopsplitte telekoncernen.

Den hollandske regering solgte sine sidste aktier i KPN i 2006.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen