Berlingske Business
17:42

Verdens første markedsplads for bydata åbner i København

Billede
Datamarkedspladsen skal gøre det lettere at afvikle trafikken i København. (Arkivfoto: Christian Lindgren)

Københavns Kommune og Region Hovedstaden håber, at deres nye datamarkedsplads vil kunne krydse offentlige data med virksomhedernes og skabe bedre miljø, løse klima- og trafikproblemer og skabe nye job.

Verdens første datamarkedsplads, hvor både kommuner, regioner og private virksomheder kan tilbyde gratis data, som kreative hjerner kan bruge til at hjælpe på miljøet, klimaudfordringerne, trafikproblemerne og velfærden, er nu klar og bliver onsdag åbnet i København.

»City Data Exchange« skal blive en guldgrube af viden, hvor forskere, virksomheder, appudviklere og iværksættervirksomheder vil kunne hente et væld af data og oplysninger, som ikke indeholder personfølsomme oplysninger, men som hidtil har ligget i afkroge af offentlige IT-systemer. Dataene skal så bruges som råstof til at få f.eks. trafikken til at glide lettere, spare energi og mindske udledningen af CO2 og bidrage til udviklingen af smarte byer, hvor teknologien tages til hjælp. Det skal samtidig skabe nye job.

Københavns Kommune, Region Hovedstaden, klyngeorganisationen CLEAN, Realdania og den japanske IT-gigant Hitachi står bag samarbejdet, som også involverer blandt andre IT-Universitetet på Amager og IT-giganten KMD.

Big data

Genbruger metroens borehuller

Region Hovedstaden har skudt fem millioner kroner og Københavns Kommune fire millioner kroner i udviklingen af teknikken bag, som skal samle og præsentere de mange data, der er blevet gennemgået og kontrolleret, inden de lægges ud.

»Det vil for alvor sætte København og Region Hovedstaden på landkortet og vil frigøre et kæmpe potentiale, der kan blive en vigtig gevinst for både borgere og virksomheder i Danmark og udlandet. Det giver os en vigtig viden og indsigt i f.eks. trafikmønstre, luftforurening på gadeniveau, brugen af transport, kulturinstitutioner, grønne områder... – kun fantasien sætter grænser. Perspektivet er, at man via en mobilapp hjemmefra kan se, hvor der er en ledig P-plads og reservere den. Det vil reducere luftforureningen, øge produktiviteten og gøre tilværelsen meget lettere,« siger Frank Jensen, overborgmester i Københavns Kommune.

Hydrolog- og ingeniørfirmaet Geo, som er specialister inden for undergrund, er allerede gået i gang med at bruge oplysningerne. Geo vil bruge de over 600 boringer, som Metroselskabet har lavet til sit Cityringprojekt og »genbruge« de 10-12 tommer store og op til 40 meter dybe borehuller.

»I stedet for at sløjfe dem, hvilket er dyrt, kan de blive utrolig nyttige for folk, der arbejder med byggeprojekter og klimatilpasninger. Vi vil sætte dataloggere ned, og når andre byggeprojekter kommer til, gør vi det samme og bygger et net af følere op i jorden, så vi kan få en bedre forståelse af, hvordan vandet strømmer i byen, og se grundvandsstanden. Og de data, vi samler ind, lægger vi så ud på datamarkedspladsen, så alle kan bruge dem: ingeniører, arkitekter, forsyningsvirksomheder, kommunen m.fl.,« forklarer Mads Robenhagen Mølgaard, leder af klima- og vanddivisionen hos Geo, som ikke selv har en IT-afdeling og derfor finder datamarkedspladsen oplagt at bruge.

pix-Vallensbæk Havn

Mere vækst og flere job

Interesseorganisationen Dansk Erhverv ser spændende perspektiver.

»Der opstår nye muligheder, når offentlige data lægges ud. Når de samles med private data, kan man finde nye mønstre. Og når giganter som Amazon og Google nærmest falder over hinanden for at forære væk, hvad der før var deres kronjuveler, gør de det jo for at få flere øjne på deres teknologi og mere innovationskraft. På samme måde kunne virksomheder begynde at dele data, så de bidrager til et fælles bedre,« siger Janus Sandsgaard, fagchef for IT og digitalisering, men understreger, at sikkerheden i forhold til privatlivet skal være i højsædet, så ingen vil kunne genkendes eller spores.

Erhvervs- og Vækstministeriets rapport »Danmarks digitale vækst« fra 2015 viser, at de virksomheder, som bruger data effektivt, tjener fem-seks procent mere end øvrige virksomheder.

pix-Skybrud

»Vi har ambitionen om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det skal datamarkedspladsen hjælpe os til at nå. Samtidig vil vi skabe 20.000 private job inden 2020, og det går faktisk godt. Endelig skal vi øge den årlige vækst i produktiviteten med fire procent og nå fem procent i bruttonationalproduktet. Her skal »big data« være et væsentligt bidrag til at gøre København attraktiv for private investorer, som vil udvikle sammen med os,« siger overborgmester Frank Jensen.

En række kommuner har i nogen tid samlet og udgivet deres egne data. Aarhus, København, Vejle, Odense og Aalborg kommuner driver sammen med Region Midtjylland dataportalen Opendata.dk, som lige nu rummer 566 datasæt i mange formater, og hvor Københavns Kommune er storleverandør.

pix-Andreas Mundt

»Datamarkedspladsen vil gå videre. Her skal Hitachi og andre virksomheder være med til at efterspørge data fra os. Jeg håber, at dette bliver starten på et tættere samspil mellem det offentlige og private erhvervsliv om nye produkter,« siger Frank Jensen.

Big Data

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen