Berlingske Business
15:49Wall Street åbner med små plusser

Vent med at købe nylanceret telefon

APPLE-IPHONE/
Op til lanceringen af iPhone 7 den 7. september har der været flere, vedholdende rygter om, hvad der bliver det nye og smarte ved den næste generation af den populære telefon. Foto:

Slå koldt vand i blodet, hvis du ikke står og mangler en ny telefon akut, når den næste iPhone lanceres. Der er meget at spare ved at vente.

»Lad være med at købe din iPhone, lige når den kommer på markedet, hvis du ikke vil betale overpris.«

Så konkret lyder rådet fra Martin Andersen, som er direktør i prissammenligningsportalen PriceRunner.

Op til lanceringen af iPhone 7 den 7. september har der været flere, vedholdende rygter om, hvad der bliver det nye og smarte ved den næste generation af den populære telefon.

pix-iPhone-serie

Én ting er dog sikkert år efter år - prisen kommer til at være helt i top den første tid, siger Martin Andersen.

»Men hvis du venter fire til seks måneder, før du køber den seneste model, så er der mange penge at spare,« vurderer Martin Andersen.

Sammenligner man prisfaldet de seneste år på tidligere iPhone-generationer, viser det sig, at en iPhone falder cirka 20 til 25 procent i pris over et år.

Fredag - apple

Det største fald ses ofte lige op til lanceringen af næste generation, der år efter år har fundet sted i september, og det betyder endnu en mulighed for at spare penge, siger Mikkel William Nielsen, der er projektleder for test af mobiltelefoner i Forbrugerrådet Tænk.

»Typisk kan man spare betydeligt på at vælge sidste års model i forbindelse med lanceringen af en ny topmodel. Og det, vi kan se på vores test, er, at sidste års model ikke kun er halvt så god som den nye,« fortæller Mikkel William Nielsen.

Hvor smartphones for bare få år siden tog store kvantespring i udviklingen af skærm og kamera fra generation til generation, sker der ikke en særlig stor udvikling mellem hver ny topmodel mere, mener han.

»Batteriet bliver ikke dobbelt så godt, skærmen bliver ikke dobbelt så god, så med mindre du ikke kan leve uden en bestemt feature, der kun findes på den helt nye topmodel, så er sidste års model altså et helt fint valg,« siger Mikkel William Nielsen.

US-APPLE-SHARES-TAKE-A-BEATING-ON-WALL-STREET

Ifølge tal fra Pricerunner var prisen på en iPhone 6s 16 GB faldet fra knap 6000 kroner til 4478 kroner den 7. november 2015. Det var knap to måneder efter lanceringen i september 2015.

Og allerede 13. november var prisen nede på 4290 kroner.

Fakta: Sådan gik det med prisen på en iPhone 6:

  • Apples iPhone 6-model blev lanceret i september 2014, hvor den kostede 5600 kroner 11. september. Knap to måneder efter, den 2. november, faldt prisen til 4494 kroner.
  • Efter lanceringen af iPhone 6s i september 2015 faldt prisen på iPhone 6 til 3808 kroner den 9. oktober 2015. I dag sælges den billigste iPhone 6 for 4167 kroner, viser tal fra Pricerunner.
  • Prisen på iPhone 6s ventes at falde efter lanceringen af iPhone 7 senere på måneden.

Kilde: PriceRunner

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen