Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Velkommen til algoritme-økonomien

16busPix-PeterSondergaard.jpg
Peter Søndergaard Foto: PR

Data er kun en råvare. Det er algoritmer, softwarens hjerne, der forædler og giver værdi.

Big data er tidens hovedhype, men de enorme mængder af information er i sig selv ikke specielt værdifuld. Det mener Peter Søndergaard, en af topfigurerne hos det amerikanske analysefirma Gartner.

»Data er det 21. århundredes olie. Men olie er noget sort, klæbrigt stads, indtil nogen laver det om til brændstof. På sammen måde er data ikke særlig intelligent, medmindre man har algoritmer, der fører til konkrete handlinger med værdi.«

En algoritme er hjernen i et stykke software. »Det en formel, omsvøbt af softwarekode. Det er som en opskrift, hvor man sætter forskellige ting sammen for at få et bedre resultat end ingredienserne hver for sig,« forklarer Peder Søndergaard.

16BUSPix-Lomax-Michael-Lerc.jpg

Googles hemmelige ingredienser

I de fleste tilfælde er opskriften hemmelig, som det er tilfældet med verdens mest brugte algoritme, søgemaskinen Google. Formlen, Google bruger til at præsentere søgeresultater, er i sin enkleste form virksomhedens produkt og forretning. Derfor er algoritmens sammensætning lige så hemmelig som opskriften på Coca-Cola. Når virksomheder giver sig i kast med big data, er det derfor vigtigt at kende betydningen af algoritmer.

»Der findes allerede en masse algoritmer derude, og mange af dem er foreløbig relativt primitive. Men det vil ændre sig, efterhånden som alle virksomheder begynder at bruge og behandle data. I en verden, hvor alle er teknologivirksomheder, vil algoritmen definere værdien i virksomheden, en algoritme-økonomi,« forudser Peter Søndergaard.

Finanssektoren er en af de erhvervsgrene, og Peter Søndergaard nævner Saxo Bank som et avanceret dansk eksempel. Her analyserer man kunders succesrige handler, hvorefter de operationelle konklusionern bliver delt med samtlige kunder. »Det er en intelligent måde at sprede viden på – en crowdsourcing blandt kunderne«

Plytix

Ukrainere er bedre

Bortset fra finansbranchen er Danmark ikke godt med, når det gælder big data og den gryende algoritmeøkonomi. Det mener Mogens Nørgaard, der er direktør i Fair & Square, som leverer konsulentydelser om big data.

»Man er meget længere fremme i USA, men også i for eksempel Sverige, hvor mange danske big data-eksperter i øjeblikket arbejder. Jeg ved, at Oracle ikke sælger ret meget big data-teknologi i Danmark, og når det er tilfældet, er det som regel til datterselskaber af udenlandske virksomheder.”

Lederne i danske virksomheder har en del af skylden for efterslæbet, men det hænger også sammen med kvaliteten i arbejdskraften, mener Mogens Nørgaard.

»Undervisningssystemet er gået kraftigt ned ad bakke. Vi kan få polske programmører, der er dygtigere også til projektledelse. Selv ukrainere er bedre. De danske uddannelser er ikke skrappe nok i deres krav, og ofte svarer undervisningen ikke til, hvad der er brug for,« forklarer han.

pix-EMC

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen