Berlingske Business

Valutamedvind sikrede tocifret vækst i RTX

RTX
RTX-Telecomsbygning i Nørresundby. ARKIVFOTO. Foto:

RTX Telecom leverede tocifret vækst i første kvartal af 2015/16. Omsætningen steg med 19,7 pct. til 91,8 mio. kr. fra 76,7 mio. kr. i samme periode året før.

Og det er i høj grad valutakurserne, der har spillet ind.

- Væksten i kvartalet er positivt påvirket af den positive kursudvikling i dollar. Korrigeret for valutakurseffekten var omsætningsvæksten på 6,8 pct., hedder det i kvartalsregnskabet.

iphone

Forretningsenheden Protelecom, der leverer håndsæt til telefonsystemer, havde en fremgang i omsætningen på 9,9 mio. kr., eller 19,5 pct. Samtidig øgede Design Services, der udvikler trådløse løsninger og testsystemer, salget med 5,1 mio. kr., eller omkring 20 pct.

Driftsresultatet, EBIT, steg til 12,1 mio. kr. fra 11,2 mio. kr., mens overskuddet efter skat bakkede til 12,6 mio. kr. fra 12,7 mio. kr.

Årsagen er blandt andet lavere finansielle indtægter. Samtidig steg andre eksterne omkostninger samt personaleomkostningerne, hvilket skyldes tre forhold, oplyser RTX.

Telenor

Blandt andet er der hensat 3,4 mio. kr. til fratrædelsesomkostninger. Desuden betød det stigende aktivitetsniveau og den voksende ordrebog, at RTX har øget bemandingen sammenlignet med året før. Den stigende valutakurs har endelig gjort driften af datterselskaberne i USA og Hong Kong lidt dyrere målt i danske kroner.

For hele 2015/16 fastholdes forventningerne om en omsætning i intervallet 365-380 mio. kr. og et driftsresultat, EBIT, i intervallet 54-60 mio. kr. Driftsresultatet før af- og nedskrivninger, EBITDA, ventes at lande i intervallet 58-66 mio. kr.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen