Berlingske Business
13:19Fiat Chrysler trådte på speederen og belønnes i aktiemarkedet

USA er klar over faren ved huller i datasikkerhed

pix-Max Schrems
Den østrigske jurastuderende Max Schrems (billedet) anlagde sag mod Facebook for at have ført hans data fra Europa til USA. Det udløste grundskydningen af den 15 år gamle dataaftale med USA og indførelsen af en ny, som nu skal pudses færdig, samtidig med at EU ensarter og strammer sin egen datalovgivning. Arkivfoto: Christian Bruna, AFP/Scanpix Foto:

EU kan trække tæppet væk og lukke for al dataoverførsel til USA, hvis en ny amerikansk regering ændrer kurs, siger den amerikanske vicehandelsminister, som er tilfreds med den nye dataaftale efter hårde forhandlinger.

Selv om USA måtte skifte retning ved præsidentvalget til november, vil det ikke berøre de garantier, som den nuværende amerikanske regering på skrift har givet EU om at holde snushaner fra efterretningstjenesterne væk fra europæiske data, der lagres i USA. For så kan EU trække hele tæppet væk under, at giganter som Apple, Google, Microsoft og Facebook overhovedet må overføre data fra Europa til USA.

Det siger den amerikanske vicehandelsminister, Ted Dean, til Berlingske i forbindelse med den første, internationale konference, som Det Britiske Handelskammer og interesseorganisationen Dansk Erhverv tirsdag holdt i København om EUs nye, skærpede databeskyttelse og den nye dataaftale med USA.

»Muligvis kunne en ny regering se på den aftale, som vi har lavet. Det er naturligt, ligesom at man kan ændre en lovgivning. Men det, vi har skabt, er noget meget stærkt og transparent, og *hvis* en fremtidig regering vil skifte kurs, vil det straks blive noteret af datatilsynene i Europa og EU-Kommissionen, og EU-Kommissionen har i aftalen indlagt en meget stærk suspensionsklausul, så hvis vi ikke lever op til kravene, skal man ikke forvente, at aftalen fortsætter. Og efter EU-Domstolens afgørelse har mange virksomheder for første gang set, hvad der vil ske, hvis man ikke kan flytte data,« siger Ted Dean, som har været amerikansk forhandler på den nye aftale, døbt »Privacy Shield« (Privatlivsbeskyttelsesskjold).

Betydelige reformer i USA

Heri har den amerikanske regering givet skriftlige garantier for, at efterretningstjenesterne ikke får adgang til europæeres data, som overføres til og gemmes på servere, der fysisk står i USA. Aftalen blev under stort pres forhandlet færdig i begyndelsen af februar som afløser for den 15 år gamle »Safe Harbour«-aftale, som omkring 4.000 frem for alt amerikanske virksomheder hidtil har brugt for at kunne flytte data til USA, der ikke betragtes som et datasikkert land.

Men EU-Domstolen, som er EUs øverste, juridiske myndighed, kendte i efteråret 2015 »Safe Harbour« ulovlig, og dermed ville det tilsvarende være ulovligt at rykke data over/under Atlanterhavet, hvis ikke en ny og skrappere aftale, der sikrer privatlivets fred og dermed beskyttelsen af de private og personlige data i alt fra familiebilleder over e-mails til lønoplysninger.

Ted Dean lægger ikke skjul på, at det - som EU-Domstolen også påpegede - var Edward Snowdens afsløringer i 2013 af omfattende amerikansk spionage og snusen, der er årsag til den skærpede opmærksomhed om, hvem der indsamler hvilke data om folk, og hvad de bruges til.

»Der er ingen tvivl om, at alt dette startede som følge af myndighedernes adgang til data. Siden er der sket virkeligt betydelige reformer i USA. I januar 2014 indførte et præsidentielt direktiv betydelige ændringer i den praksis, som efterretningstjenesterne har, og udvidede rettighederne til beskyttelse af privatlivets fred. Der er også indført mere transparens, så alle nu kan se, hvad NSAs politik er, og hvordan den implementeres. Med aftalen har vi leveret større beskyttelse, flere begrænsninger i adgangen til data og kontrolforanstaltninger, som beskytter europæiske data, herunder reguleret myndighedernes adgang til data. Samtidig opretter vi en ombudsmand, så alt i alt har vi sikret en passende beskyttelse,« mener den amerikanske vicehandelsminister.

pix-Vera Jourová

Ikke overrasket over indvendinger fra datatilsyn

Han kalder den nye aftale med EU for »en god aftale« og håber, at de sidste afklaringer er på plads i juni i Europa. I USA skal aftalen ikke godkendes yderligere. De 28 europæiske datatilsyn har en række indvendinger, som skal forhandles på plads. Garantierne mod, at efterretningstjenesterne får adgang til data, er et af fokusområderne.

»Jeg tror ikke, at vi var overrasket over, hvad de meldte ud. De har set på aftalen og på EUs egne databeskyttelsesregler og udpeget forskellene. Nu skal vi finde ud af, hvor der skal bygges broer. Datatilsynene vil stadig kunne finde huller men også kunne se, at andre bliver fyldt ud. Det arbejder vi nu med Kommissionen om - faktisk så sent som i København i går. Der er klart ting i aftalen, som vi både kan gøre klarere og få løst,« siger Ted Dean.

Han kalder de afsluttede forhandlinger for »vanskelige« mener mener, at man har fået løst privatlivsbeskyttelsen på »en virkelig robust måde«.

»Det har været en interessant forhandling, fordi den handler om, at data flyder i én retning - fra Europa til USA. Alle har derfor haft en stærk interesse i at nå en aftale. Vi vidste, hvor begrænsningerne var, og hvad vi skulle gøre for stadig at sikre den nationale sikkerhed. Europa har jo også sikkerhedstjenester,« siger Ted Dean om det prekære område med balancen mellem sikkerhed og privatliv.

pix-Microsoft

Ansætter flere folk

Han tør ikke spå om, hvor mange virksomheder der vil melde sig til den nye aftale, som bl.a. har større kontrolkrav men også betyder, at virksomhederne kan offentliggøre, hvor ofte amerikanske myndigheder har bedt om at få udleveret folks data. Den gamle aftale blev benyttet af 4.000 virksomheder, frem for alt amerikanske, men handelsministeriet er i øjeblikket ved at udvide sit mandskab, så man er klar til at tage imod tilmeldingerne og sikre, at alle aftalens punkter gennemføres i de virksomheder, som melder sig til. Det er nemlig handelsministeriets folk, som de europæiske datatilsyn fremover skal tage kontakt til, når der sker brud på databeskyttelsen, eller når nogen klager.

»Mange virksomheder har i den mellemliggende periode med usikkerhed forsøgt at lave andre kontraktformer, som sikrer beskyttelsen af data, og har investeret mange penge i det. Men jeg forventer da, at et betydeligt antal virksomheder vil stige på,« siger vicehandelsministeren.

pix-Facebook-datacenter

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen