Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Ure og tablets får flere venner de næste år

pix-FES Watch U
Sonys topchef, Kazuo Hirai, demonstrerer et ur, hvor designet på urskiven, visere og dato samt på selve remmen kan skiftes ved et tryk på knappen - en anden slags smartur end de traditionelle. Foto: Rainer Jensen, EPA/Scanpix Foto:

To af de produkter, som er svære at sælge lige nu, vil sprede sig til håndled og tasker de næste år, tror eksperterne.

BERLIN: Det er svært at leve af at sælge smarture - næsten ingen køber dem. Og også tablets-salget styrtdykker. Men det vil ændre sig i de næste år, lyder meldingerne fra Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin.

»Vi forventer, at markedet for tablets og »wearables« (smarture, fitnessarmbånd m.m., red.) næste år og frem vil blive modent. Der sker en ændring i folks behov, og mange vil gerne have en tablet som en 2-i-1-PC, der kan det samme som en PC,« siger Marie Dam Feldborg, marketingsdirektør for Huawei i Danmark.

Huawei, der er kinesisk og i Danmark står for TDCs mobilnet og er Danmarks tredjebedst sælgende mobilmærke, oplever ifølge hende »rigtigt god succes« med salget af tavle-PCer. Ifølge analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, var Huawei i 1. halvår af 2016 femtestørst på det marked.

pix-Gear S3 x 2

Tablets bliver til 2-i-1 - og mange med Windows

Forventningerne deles af analytikerne. IDC forventer, at der i år vil blive solgt 11,5 procent færre tavle-PCer end i 2015 på verdensplan, nemlig i alt 183,4 millioner styk. I 2017 vil det ligge stort set uændret, men så vil markedet stille og roligt vokse igen til anslået 194 millioner styk i 2020.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-MediaPad M3
MediaPad M3 er Huaweis nye flagskib af en tavle-PC. Den er 8,4 tommer stor og har især fået forbedret lydsystemet. Der er også fingeraftrykslæser på den. Om den kommer til Danmark, er endnu ikke blevet besluttet. Foto: Huawei

Det vil navnlig være de såkaldte 2-i-1-PCer, der sikrer fremgangen. Her kan skærmen kobles fra tastaturet og fungere som en selvstændig tavle-PC. Derfor vil Windows-tavler skyde frem. Hvor 11,3 procent af alle tavle-PCer i år vil være med Windows som styresystem, vil det i 2020 være 19,3 procent, spår IDC, og dermed indhenter Windows næsten Apples iOS, som kun Apples egne iPads bruger. Deres andel af tavle-PC-markedet forbliver stort set uændret i de næste mange år og vil i 2020 ligge på 22,9 procent. Derimod går mængden af Android-tavler tilbage fra i år 66,2 procent til 57,8 procent i 2020.

pix-Kazuo Hirai

Smarturene kan endnu ikke noget uundværligt

Det er lidt sværere at løbe markedet for smarture - en slags armbåndscomputere - i gang.

»Faktisk sælger de ganske pænt, men det er ikke et marked, der kører derudad for nogen af producenterne. Analyserne viser, at der egentlig er stor interesse for urene, men de har ingen »killerfunktion« (en absolut uundværlig funktion, red.), som man ikke kan få på noget andet udstyr,« siger Marie Dam Feldborg fra Huawei.

Analysehuset Gartner, som også følger teknologimarkederne, forventer i år et salg på 60,4 millioner smarture på verdensplan og 66,3 millioner næste år. I april-juni solgte Apple 1,6 millioner ure, en tilbagegang på 55 procent i forhold til sidste år, mens Samsung gik 41 procent frem og solgte 600.000 ure. Lenovo og LG Electronics solgte hver 300.000 smarture.

pix-Sony-Huawei

Hov, urremmen skiftede mønster!

Samsung og Asus har begge på IFA-messen opdateret deres smarture med nye modeller, mens Huawei præsenterede sit ur i marts, og Apple ventes at opdatere sit Apple Watch i næste uge. Hos japanske Sony var det selskabets topchef, Kazuo Hirai, der i Berlin demonstrerede et helt nyt og overraskende tiltag: FES Watch U.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Samsung Gear S3
Samsung har opdateret sit smartur til Gear S3, der kommer i to modeller - en med og en uden eget SIM-kort. Fto: Tobias Schwarz, AFP/Scanpix Foto : TOBIAS SCHWARZ

Her er der ikke tale om et traditionelt smartur, som Sony også har på hylderne men ikke har opdateret for nylig. FES Watch U er derimod et ur, der kan kobles trådløst til telefonen, så man ikke alene kan skifte design på urskiven, viserne og datovisningen men også på hele urremmen, der er én lang skærm. 12 forskellige mønstre, alle i sort/hvid, er der til rådighed. Lige nu kan uret kun kobles til - sjovt nok - en Apple iPhone, men flere medier har fået bekræftet, at en udgave til Android-telefoner, som Sony selv producerer mange af, er på vej.

pix-Swift 7

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen