Berlingske Business
07:41Kommentator: Børsnoteringen af Nets var en stor fejltagelse

Ure, der kan spille musik og vise vej, brager frem

pix-Smarture
Armbåndsure med smartphonefunktioner - såkaldte smarture - står nu endelig over for at kunne få et gennembrud, vurderer analysefirma. Arkivfoto: Tobias Schwarz, AFP/Scanpix Foto:

Efter flere års tilløb kan armbåndsure med mobilforbindelse snart bryde igennem. Salget af teknologi, som man tager på, vil i år være 17 procent højere end sidste år.

Det har taget sin tid, men nu ser der ud til at være gået hul på bylden, så smarture, som blandt andet kan bruges som minitelefoner og til SMS-beskeder, endelig bryder igennem og faktisk begynder at blive købt - men det bliver på et splittet marked.

I 2017 står der til at blive solgt i alt 41,5 millioner smarture på verdensplan - en fremgang fra 34,8 millioner styk sidste år. Og smarturene kan blive den bedst sælgende af alle typer af såkaldte »wearables« - altså teknologi, som man kan tage på og bære på sig - i løbet af de kommende år. Kun mængden af trådløse hovedtelefoner vil stadig overgå urene.

Det viser nye tal fra analysefirmaet Gartner, som følger teknologimarkederne tæt.

Lidt lavere priser

I alt vil der blive solgt »wearables« for 30,5 milliarder dollar - 192,4 milliarder kroner - på verdensplan i år, 17 procent mere end i 2016. Heraf kommer de 9,3 milliarder dollar fra smarture, viser tallene fra Gartner.

»Smarture er på vej til at opnå det største salgspotentiale blandt alle wearables frem mod 2021, hvor de vil omsætte for 17,4 milliarder dollars,« siger Angela McIntyre, som er analysedirektør i Gartner.

Til gengæld skal producenterne forvente, at de må sænke priserne for at få succes. Gartner anslår, at gennemsnitsprisen på et smartur vil falde fra 223,25 dollar i 2017 til 214,9 dollar i 2021.

pix-Android 8

Apple er stadig størst

Det er fortsat Apple, som har den største bid af det nye marked for urene, men hvor Apple i 2016 stod for omkring en tredjedel af salget, vil det i 2021 kun være en fjerdedel.

»Vi forventer, at andre forbrugerelektronikmærker som Asus, Huawei, LG, Samsung og Sony kun vil sælge 15 procent af smarturene i 2021, fordi deres mærker ikke har så stærk en tiltrækning som livsstilsmærker inden for personlig teknologi,« lyder Gartners vurdering.

Smarturene frigør sig fra de mobiltelefoner, som de ellers var totalt afhængige af for at kunne få forbindelse til mobilnettet. Apple selv ventes også i forbindelse med den snarlige lancering af iPhone 8 i løbet af september at komme med et nyt Watch-ur, som har eget SIM-kort og dermed ikke længere behøver en iPhone som kontaktpunkt.

Smarturene rummer mini-apps, som f.eks. kan afspille musik, bruge GPS til kortinstruktioner og måle hjerterytme og puls. Desuden kan man ofte se indkomne SMS-beskeder og svare på dem eller besvare telefonopkald ved at tale gennem uret. Mange ure har også indbygget kamera, så man kan tage billeder, dog i lavere kvalitet.

pix-Gear S3
For abonnenter LÆS MERE : Salg af smarture halveret på et år

VR-brillerne må vente

Alle de store teknologiproducenter - Apple, Samsung, LG, Sony, Huawei med flere - har forsøgt at få hul på smarturmarkedet, men det har været en kamp, fordi mange  i dag ikke bruger armbåndsur men klarer sig med telefonens ur, og fordi mange smarture alligevel kræver, at man har sin telefon med sig.

Derfor er der blevet satset på mere specifikke ure til f.eks. sportsbrug.

Gartner forventer, at omkring 30 procent af alle smarture i 2021 vil være børneure, målrettet børn fra to til 13 år, men også traditionelle urmærker vil bemægtige sig en andel. Modemærker ventes at rykke ind på omkring 25 procent af smarturmarkedet ved at slå på deres varemærker og ose af luksus. De sidste fem procent af markedet vil være mere anonyme mærker og nystartede virksomheder, som prøver at få fodfæste.

De meget omtalte VR-briller og andet udstyr, hvor man får en skærm foran øjnene for at kunne træde ind i den virtuelle virkelighed, oplever i øjeblikket prisfald, og det kan blive medvirkende for at øge salget. I 2016 blev der solgt 16 millioner VR-briller m.m., i år ventes der solgt 22,01 millioner på verdensplan, men der vil gå endnu nogle år, før salget virkelig rykker. Først i 2021 vil salget nå helt op på 67,17 millioner styk og dermed endelig rykke ind på radaren hos de fleste.

Markedet for Bluetooth-hovedtelefoner vil fortsætte med at vokse stort. I 2016 blev der solgt 128,5 millioner trådløse sæt. Det vokser allerede i år til 150 millioner og vil nå 206 millioner i 2021, vurderer Gartner. Fitnessarmbånd, som hidtil har trukket hele markedet for »wearables«, var i 2016 kun et mulehår foran smarturene. Sidste år blev der solgt 34,97 millioner fitnessarmbånd på verdensplan, i år ventes det at blive 44,10 millioner og i 2021 globalt set 63,86 millioner styk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen