Berlingske Business

Udenlandsk vækst redder Telenor

pix-Jon Fredrik Baksaas, Telenor
Telenors topchef, Jon Fredrik Baksaas, sikrer gevinsten gennem sine asiatiske operationer. Arkivfoto: Nyein Chan Naing, EPA/Scanpix Foto:

Mobilgiganten er presset i hjemlandet Norge - og i Danmark -, men i Asien går det fremad.

Det er forretningerne i det fremadstormende østen, som sikrer den norske telegigant Telenor et bedre regnskab end ventet.

Telenor, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber og i Danmark er nummer to efter TDC, aflagde tirsdag morgen kvartalsregnskab for april-juni med en nettoomsætning på 25.747 millioner norske kroner og et driftsresultat (EBITDA) på 8.857 millioner kroner. Begge dele er bedre end ventet. Og den samlede indtjeningsmargen på 34 procent hører til i den gode ende i en hårdt presset branche.

Fem millioner flere kunder

Telenor fik i andet kvartal flere end fem millioner nye kunder, især i Asien, og koncernchef Jon Fredrik Baksaas fremhæver, hvordan Telenor i Norge og Sverige har vundet nye kunder ved at ændre på sine abonnementer, så taletid ikke længere er noget, man snakker om - det er der bare. Til gengæld betaler man i stedet for sit dataforbrug. Samme skifte er sket i Danmark med fri tale, men her er det endnu ikke slået igennem i form af flere kunder. Tværtimod mistede Telenor i Danmark i andet kvartal 31.000 mobilkunder.

Navnlig i de befolkningsrige nationer Indien og Pakistan går det fremad for Telenor, mens lønsomheden i hjemlandet Norge er faldende. Også det gennemsnitlige månedsforbrug pr. Telenor-kunde falder i Norge.

Fastholder prognoser

Telenor fastholder sine prognoser for hele 2013 og regner fortsat med at bruge 12-14 procent af omsætningen på nye investeringer.

Den norske stat ejer 53,97 procent af aktierne i Telenor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen