Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Uddannelse med spil og spænding

Vognmanden med tre lastvogne sidder i køkkenet og venter på sælgerbesøg. Den tidligere chauffør med

de 23 lastvogne er klar, og inge-niøren i det store firma forventer benhårde økonomiforhandlinger. Tre fundamentalt

forskellige salgssituationer. Hvilken kunde vælger du at træne med i dag?



"Volvo salg, en klasse for sig"

er et interaktivt e-learning program fra Zenaria, som Volvo Lastvogn og Busser træner sine 40 salgsfolk med.



Miljøer,

sprogbrug, måder at reagere på og samtaleemner afspejler nøje virkeligheden i tre helt forskellige miljøer.

Sælgeren træder ind i korte video, lyd og flash scener og får en række valgmuligheder til at tackle kunden

i samspil med miljøet. Det er spillets metoder med spænding og fascination, der udnyttes. Men det er træning til

virkelighed, salgstræning. Der er brugt mange penge på det skræddersyede program, men et par ekstra salg, og pengene

er hjemme.



Situationen udvikler sig i "spillet", og der hele tiden flere muligheder for at gå videre med emner

i dialogen, vælger man den forkerte, og en rød "buuuende" lastbil nærmest krummer sig sammen i smerte,

men er svaret rigtigt, så fortsætter kunden med stadigt stigende købssignaler.



Ingen er i tvivl om, hvad

det er at være en god sælger, og hvilke økonomiske argumenter og andre salgspointer, der skal føres frem

i samspil med kundens dagligdag efter "spillet". Hvad, hvorfor og hvordan.

Mod og viden

John Bay, e-HR konsulent,

Zenaria:



-En sælger skal være modig, og for at være modig skal man være tryg og for at være tryg,

skal man have viden. Først da kommer sælger ånden til sin ret.



Det tager ca. fire timer at komme igennem e-learning

programmet, men det skal ikke stå alene. Emnerne skal diskuteres med kolleger og coach i virksomheden.



Før sælgere

kommer til den interaktive træning, gennemgår vedkommende et spil, hvor det gælder om at vinde over en kollega eller

computeren ved at besvare flest spørgsmål korrekt. Zenaria forsøger at gøre læringen spændende,

så sælgeren leger sig igennem kundens behovsafdækning, behovsopfyldning og accept af løsningen og undgå

et forkert salg.

Skræddersyet

Volvo programmet er skræddersyet og bygger på individuelle behovsanalyser,

interviews med otte sælgere for at finde de meste relevante pointer og de dagligdagssituationer, der er vigtige.



- Vi ved

ikke noget om lastvogne, det gør kunden. Men vi ved noget om salg, og hvordan man opbygger et program, understreger John Bay.



Mindre

end det skræddersyede Volvo program kan gøre det. Zenaria har også udviklet standardprogrammer, som kan anvendes

af mindre kapitalstærke virksomheder. Det gælder f.eks. virtuel ledelse, lederudvikling, rekruttering, assesment. Førledervurdering

og implementering af værdier i ledelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen