Berlingske Business

Twitter-topchef efter russisk valgpåvirkning: Vi er bestemt ikke stolte

pix-Jack Dorsey
Twitters Jack Dorsey erkender, at håndteringen af den russiske meningspåvirkning gennem Twitter har været for ringe. Arkivfoto: Lucas Jackson, Reuters/Scanpix Foto:

Jack Dorsey erkender, at Twitter reagerede alt for langsomt og ikke fuldtud forstod konsekvenserne af den russiske påvirkning af det amerikanske præsidentvalg.

Twitter var alt for længe om at reagere og gøre noget ved, at russiske meningspåvirkere udnyttede det sociale medie til at få Donald Trump valgt som USAs præsident.

Det siger Twitters topchef, Jack Dorsey, og indskriver sig dermed som den seneste angrende topchef i rækken oven på afsløringerne af, hvordan sociale medier som Facebook og Twitter og internetgiganten Google blev udnyttet af russisk betalte meningspåvirkere til at sprede skidt om den demokratiske præsidentkandidat Hillary Clinton og støtte Republikanernes Donald Trump.

Dorsey: Vi er ikke stolte

»Vi er ikke stolte af, hvordan man har udnyttet vores tjeneste, eller over vores manglende evne til at håndtere det hurtigt nok,« erkendte Jack Dorsey forleden i en række Twitter-beskeder eller tweets, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Han skriver også, at »vi forudså ikke fuldtud eller forstod de negative konsekvenser, som det havde i den virkelige verden«.

Jack Dorsey forklarede samtidig, at Twitter er ved at ansætte udefrakommende eksperter til at hjælpe med at måle kvaliteten af »samtalerne« på det sociale netværk, som har 330 millioner månedlige brugere, heraf de 68 millioner i USA, som har 327 millioner indbyggere.

19BUSFILES-US-POLITICS-MEDI.jpg

Politisk kritik

»Mens vi har arbejdet på at fikse det, er vi blevet beskyldt for apati, censur, partiskhed og for at ville optimere vores forretning og aktiekurs i stedet for at se på hensynet til samfundet. Dette er ikke, som vi er, og heller ikke hvem vi ønsker at være,« fastslog Jack Dorsey, der er medstifter af Twitter.

Den russiske indblanding har været genstand for intens politisk debat og adskillige undersøgelser. Topcheferne fra både Facebook, Twitter og Google har været indkaldt til høringer med de amerikanske politikere, som dels har ønsket omfanget af den russiske indblanding kortlagt, dels vil sikre sig, at det ikke kan gentages. Twitter er blevet kritiseret for ikke at levere tilstrækkeligt detaljerede oplysninger under høringen.

Også Facebook har lagt stilen om. Topchef Mark Zuckerberg har de seneste måneder talt om at lægge øget vægt på at opbygge fællesskaber, ligesom Facebook er begyndt at offentliggøre analyser af, hvilken effekt det at bruge Facebook har på det mentale helbred.

pix-Google News

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen