Berlingske Business

Twitter opfordrer mere end 300 millioner til at skifte kode

TWITTER-PASSWORDS/
Foto:

En computerfejl betyder, at brugere af Twitter i mange måneder kan have fået blottet deres kodeord for hackere.

Det sociale medie Twitter opfordrer sine 336 millioner brugere til at skifte kodeord.

Et teknisk problem har ifølge Twitter betydet, at brugeres kodeord har fremstået umaskerede i Twitters interne computersystem og dermed har været synlige for Twitters ansatte

Problemet er ifølge Twitter nu blevet løst, og der er umiddelbart ikke noget, der tyder på, at de mange kodeord skal være blevet stjålet eller misbrugt, oplyser selskabet. Men brugerne rådes alligevel til at skifte kode - også fordi mange stadig, trods advarsler, bruger samme kodeord mange forskellige steder.

Oplysningen om sikkerhedsbruddet er blevet lagt ud på Twitters blog. Her fremgår det ikke, hvor mange kodeord der skal have været udsat.

pix-Twitter

Synlige i »adskillige måneder«

Men til nyhedsbureauet Reuters siger en person, der kender til baggrunden for sikkerhedsbruddet, at det omhandler en »substantiel« del af brugerne, og at deres kodeord skal være synlige internt i »adskillige måneder«. Ifølge kilden opdagede Twitter fejlen for et par uger siden.

Twitter har også undskyldt for fejlen på firmaets blog. Her forklares det også, at fejlen skyldes, at kodeord er blevet logget i virksomhedens computersystem, inden en maskering var komplet. Normalvis maskeres kodeord ved at erstatte de valgte tegn med nye tal og bogstaver, forklares det på Twitters blog.

19BUSFILES-US-POLITICS-MEDI.jpg

Ved at skifte kodeord kan brugerne forhindre, at deres konto på det sociale medie kan blive hacket.

Sagen kommer frem, ganske kort tid før EU 25. maj strammer sine databeskyttelsesregler betydeligt. En af stramningerne medfører, at virksomheder, organisationer og myndigheder inden for 72 timer skal melde ud, hvis der sker brud på databeskyttelsen, ligesom de nu kan idømmes bøder på helt op til fire procent af hele årets globale omsætning.

Twitter har 69 millioner månedlige brugere uden for USA.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen