Berlingske Business

Twitter-fabrik avler falske profiler

US-INTERNET-TWITTER
Twitter har forsøgt at stoppe det stigende antal af falske profiler, men leverandørerne formår at blive ved med at fabrikere nye kontoer.  Foto:

Twitter står over for et marked, der generer millioner af falske Twitter-profiler, som promoverer brugere og forbedrer deres forretning. Twitter har svært ved at håndtere problematikken.

Twitter er ramt af robotfabrikker, der spytter millioner af falske Twitter-profiler ud. Profiler der skal give personer flere »følgere«, og dermed promovere dem på det populære sociale medie. Det skriver The Wall Street Journal.

Mød forretningsmanden Jim Vidmar. Han har for nylig købt 1.000 falske Twitter-profiler for cirka 320 kr. fra en online-sælger i Pakistan. Han har lavet en forretning ud af at promovere andres Twitter-profiler ved hjælp af de falske profiler.

For eksempel har en rapper ved navn Dave Murrell hyret ham til at gøre hans konto mere populær. Jim Vidmars falske profiler generer flere tusinde »følgere« til den amerikanske rapper. Selv beskriver Dave Murrell det som den bedste beslutning nogensinde. Han har fået flere fans og flere job, fordi han gennem de mange falske »følgere« får særlig omtale. Det er tilfældet for mange af Jim Vidmars kunder.

Problemet med Twitter er, at det er relativt nemt at lave falske profiler. I forhold til Facebook er der ingen grænse for, hvor mange brugere der kan være tilknyttet en konto. Der er heller ikke en regel, der kræver, at man bruger sit rigtige navn. Jim Vidmar har flere gange prøvet at få lukket sine Facebook-konti eller blevet truet med et sagsanlæg. Hos Twitter sker der ingenting. Ingen har kontaktet ham eller forsøgt at lukke hans mange konti.

Lige indtil i foråret hvor Twitter forsøgte at bremse de falske profiler. Ved hjælp af et filter lavet i samarbejde med researchgrupper fra to amerikanske universiteter blokerede Twitter i en periode 95 pct. af alle nye falske konti.

»Vi har en bred vifte af automatiserede og manuelle kontroller i stedet for at opdage og suspendere konti, der er oprettet udelukkende til spam formål,« siger en talsmand fra Twitter til The Wall Street Journal.

Jim Vidmar kan godt huske den dag, systemet blev implementeret. For første gang mærkede han konsekvenserne ved at bruge falske konti. Hans mange profiler blev slettet, og det var umuligt for ham at oprette nye.

Men det sorte marked for falske Twitter-profiler drejede hurtigt uden om Twitters indsats. Jim Vidmar forklarer, at leverandørerne puttede flere kontooplysninger og billeder på profilerne, og nogle gange begyndte de at tweete fra profilerne, inden de blev solgt. Det fik de falske konti til at brede sig igen.

»Jeg kunne gå ud og købe falske konti fra omkring 20 forskellige kilder lige nu,« siger Jim Vidmar til The Wall Street Journal og forklarer, at en af de leverandører, han er i kontakt med, har 150.000 falske profiler til salg.

Twitter har selv meddelt, at de ikke mener, at de falske konti fylder meget i Twitter-universet - måske fem procent af deres 230 millioner aktive brugere. Alligevel virker det til, at det sociale medie stadig fokuserer på problematikken. I fredags lagde Twitter ifølge The Wall Street Journal en jobannonce op på sin side, hvor selskabet søger en anti-spam produkt manager.

Uafhængige sikkerhedsfolk har vurderet antallet af falske profiler til at være højere, end det Twitter selv skønner det til. Eksempelvis har et par italienske sikkerhedseksperter fundet cirka 20 millioner falske konti til salg bare denne sommer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen