Berlingske Business

Twitter debuterede med børsrekord

Twitter_IPO_pix1
Der var rift om Twitter-aktierne på den første handelsdag på børsen i New York. Foto:

Mikroblogtjenesten Twitter fik torsdag sin debut på børsen i USA - og trak på første dag en stigning på knap 73 procent i forhold til den forudsatte aktiekurs. Det er ifølge Bloomberg den største en-dags stigning siden 2007 på en nynoteret aktie.

Der kom luft under vingerne på det sociale netværk Twitter, som torsdag blev sluppet fri i handlen på børsen i USA. Og der var rift om at få fingre i aktierne i den kvidrende mikroblogtjenste, hvor 232 mio. brugere hver måned deler de såkaldte »tweets«, der på dansk ofte betegnes som pip.

Ifølge erhvervsmediet Bloomberg er der tale om den største en-dags stigning siden 2007 i gruppen af selskaber, der i deres børsnotering har rejst mere end en milliard dollar. Onsdag blev aktierne ellers prissat til 26 dollar, og der tikkede ordrer ind på omkring 30 gange så mange aktier, som selskabet havde udbudt til den pris, skriver Bloomberg.

Da markederne åbnede i USA klokken 9.30 (klokken 15.30 dansk tid) lød de første meldingerne fra erhvervsmediers reportager fra New York Stock Exchange da også på, at der var flere købere end sølgere - og om god appetit for aktierne.

Knap halvanden time senere blev Twitter-aktierne udbudt prisen 45,10 dollar. Hen over handelsdagen i New York bevægede aktien sig kortvarigt over 50 dollar, men landede på 44,90 dollar, da børserne lukkede i USA. Den stigning på knap 73 procent fra 26 dollar til 44,90 dollar er ifølge Bloomberg den største en-dags stigning, som er set siden 2007 i forbindelse med en børsnotering af selskaber, der har rejst over en milliard dollar i børsnoteringen.

USA TWITTER IPO

Senest det skete var det ifølge Bloomberg med børsnoteringen af Alibaba.com i 2007. Den amerikanske mikroblogtjeste Twitter rejste med børsnoteringen på den første dag på børsen 2,09 milliarder dollar og var ifølge flere internationale techmedier dermed vurderet til at have en markedsværdi på omkring 25 milliarder dollar.

Selskabet gav i den forløbne måned for første gang et indblik i regnskabsbøgerne, da prospektet for børsnoteringen blev offentliggjort. De viser da også, at det syv år gamle selskab endnu ikke er nogen guldgrube. Årets første ni måneder udviser et underskud på 133 mio. dollar af en omsætning på 422 mio. I 2012 tabte Twitter 79 mio. dollar og har sammenlagt siden 2010 haft et underskud på 483 mio.

Twitter gik i luften 21. marts 2006 og har 232 millioner månedlige aktive brugere.

Twitter_faktapix

Børsnoteringen af Twitter kommer i halen på en række teknologiselskaber, som de seneste to år er gået på børsen, senest Facebook i maj 2012, da Nasdaq-børsens systemer brød sammen, og aktien raslede ned fra dag et. Først for nogle måneder siden nåede Facebook-aktien op over, hvad den var sat til på premieredagen, og i dag er Facebook omkring 121 mia. dollars værd.

Erhvervslivets sociale netværk LinkedIn rejste 353 mio. dollar i maj 2011 og er nu 24,6 mia. dollar værd. Netkupontjenesten Group­on rejste 700 mio. dollar i november 2011 og er nu 6,6 mia. dollar værd.

Restaurant­guiden Yelp indbragte 115 mio. dollar i marts 2012 og er nu 4,38 mia. dollar værd, og onlinespilproducenten Zynga rejste i december 2011 1 mia. dollar og er nu 2,88 mia. dollar værd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen