Berlingske Business

Twitter-aktien går amok fra børsstart

USA TWITTER IPO
Foto:

Den nynoterede Twitter-aktie debuterer på børsen i New York med at gå fuldstændig kursamok.

Twitter-aktien, der onsdag blev prissat over alle forventninger til 26 dollar pr. styk, får fra sin første aktiehandel på børsen i New York et voldsomt spark opad. Kvidre-aktien åbnede således fra sin børsstart i 45 dollar - altså  73 pct. dyrere end afregningskursen onsdag.

I slutningen af oktober meddelte Twitter, at man ville sælge 70 millioner aktier til en pris på mellem 17-20 dollars per aktie. Men den store efterspørgsel fik introduktionsbankerne til at hæve prisen til 23-25 dollar, og det endte med en tegningskurs på 26 dollar, da efterspørgslen var omkring 30 gange større end udbuddet på de 70 millioner aktier.

Den store efterspørgsel er så det, der på f'ørste handelsdag på børsen sender aktien op med raketfart.

Der er dog en vis risiko for at hypen omkring børsdebuten kan give bagslag.

"En pris over 40 dollar er udtryk for hype og gør Twitter til en risikabel aktie," siger således Jeffrey Sica  fra Sica Wealth Management til Bloomberg.

"Jeg havde forventet en meget stærk åbning, men når du begynder at nærme dig dette niveau er det absolut frådende. Der er intet, der understøtter det niveau," siger Sica.

Twitter har endnu ikke givet overskud. Selskabet havde i sit seneste kvartalsregnskab et underskud på 64,6 mio. dollars mod et minus på 21,6 mio. dollars i det tilsvarende kvartal året før. Aktieanalytikerne venter, at Twitter tidligst vil give overskud i 2015.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen