Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

TV-producenter: 2015 bliver gennembrud for super-TV

pix-Ultra-HD
TV med en billedopløsning i ultra-HD - eller fire gange dagens fuld HD - giver skarpere billeder. Oveni kommer de nye og langt bedre skærme, OLED, som tilsammen vil løfte oplevelsen ved at sidde foran stuealteret. Her er det Panasonics nye ultra-HD-TV, som dog ikke har OLED-skærm. Foto: David Becker, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Nye fladskærmsfjernsyn - og enkelte buede - med meget bedre og klarere skærm og langt bedre TV-billeder vil langt om længe nå ned i pris og dermed ind i hjemmene, lyder det fra verdens største forbrugerelektronikmesse.

LAS VEGAS, USA: 2015 bliver året, hvor de nye og meget skarpere OLED-fladskærmsfjernsyn kommer så meget ned i pris, at de får et gennembrud løftet af den nye, fire gange så høje billedopløsning på selve skærmen, ultra-HD.

Det satser TV-producenterne i alle tilfælde på, kan man tydeligt se på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show, i den amerikanske spilleby Las Vegas i denne uge.

Masseproduktion skal bringe priser ned

Sydkoreanske LG Electronics, som hører til blandt verdens største og nok er den, der har satset mest på netop OLED-skærme, har i 2015 syv nye OLED-TV på programmet i størrelser fra 55 til 77 tommer og i både buede og flade modeller. LG har investeret 600 millioner dollars i sit datterselskab, LG Display, for at øge produktionen af OLED-skærme og dermed få dem bragt ned fra de stadig halvpebrede priser.

I 2016 ventes der sammenlagt produceret en million OLED-skærme på verdensplan.

»OLED-TV er en revolution. Det er fremtidens TV. Her får man perfekt sort og perfekte farver - noget, som alle har forsøgt at løse i årevis, fordi opbygningen af det traditionelle LED-TV gør det næsten umuligt at få plads til at skabe rigtigt sort,« siger Tim Alessi, produktchef hos LG.

Bedre billeder

Men ét er skærmens »glas«, et andet er opløsningen af de billeder, som vises på den. Her vil der stå »ultra-HD« (som nogle producenter stadig kalder 4K for at bevare forvirringen) over hele linien. Ultra-HD eller UHD har fire gange så høj billedopløsning som en fuld HD-skærm. Billederne er dermed langt rigere på informationer og dermed detaljer, hvilket giver skarpere billeder og medfølgende bedre lyd.

I 2015 ventes der solgt over 42 millioner UHD-fjernsyn, heraf fem millioner i USA, hvor der i 2014 blev solgt en million fjernsyn. LG forventer selv at have 34 forskellige TV-modeller klar i 2015 rækkende fra 41 til 105 tommer, og også japanske Panasonic satser på UHD-fjernsyn og dertil hørende udstyr med videokameraer og Blu-ray-afspillere, som alle kan håndtere UHD. LG har indgået aftale med den amerikanske netfilmtjeneste Netflix, hvis egenproducerede serie »House of Cards« om politiske intriger var den første, der blev optaget i ultra-HD. LG og Netflix samarbejder om at levere film i ultra-HD, som så kan streames på LG-udstyr.

I erkendelse af, at der fortsat er uløste spørgsmål i forbindelse med UHD, har Samsung, Sony, Panasonic og Sharp sammen med en række filmproducenter som Disney, Fox, Warner Brothers og Netflix oprettet UHD Alliance for at være enige om, efter hvilke standarder der skal leveres ultra-HD-indhold. Samarbejdet forpligter gensidigt til at levere UHD-indhold og kunne streame det.

Allerede klar til næste trin

Der eksperimenteres konstant med billedopløsningen, og alle TV-producenterne vil mægtigt gerne være den, der sætter fremtidens standard. Både LG og Panasonic demonstrerer på messen den kommende såkaldte 8K-opløsning, altså otte gange højere end en fuld HD-skærm og dobbelt så høj som en ultra-HD-skærm.

Ifølge brancheorganisationen Branchen ForbrugerElektronik, der samler de store elektronikproducenter i Danmark, ventes der herhjemme at være solgt 450.000 TV-apparater i 2014 mod 475.000 i 2013 og 530.000 i 2012. Et forsigtigt skøn siger, at omkring 40.000 af dem – svarende til ni procent – vil have ultra-HD-opløsning, og at 10.000 styk – eller to procent – vil være OLED-skærme.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen