Berlingske Business

TV-pakketyranni plager danskerne

TV-pakketyranni plager danskerne - 1
Danskerne kæmper med TV i pakkeløsninger og kan ikke få lov til selv at vælge de enkelte kanaler, som de ønsker at se. Foto: Colourbox

Alligevel vælger hver tredje TV-seer at betale ekstra for at få flere kanaler.

TV-leverandøren Viasats strategi med kun at sælge kanaler som TV3 og 3+ i en samlet pakke til danskerne er en torn i øjet på kabel-TV- og teleselskaberne. Men danskerne bider i det sure æble og betaler, hvad det koster.

"Omkring 33 procent af kunderne køber Viasat-pakken som tilkøb," siger koncerndirektør i TDC med ansvar for fastnet og bredbånd, Carsten Dilling, til Business.dk.

TDC lancerede mandag en ny pakkeløsning med bredbånd, telefoni og TV til sine kunder, men ganske som hos det TDC-ejede kabel-TV-selskab YouSee (tidligere TDC Kabel-TV) er Viasat-kanalerne ikke med i grundpakken. De skal tilkøbes for 199 kroner ekstra om måneden. Forventningen er, at det gør hver tredje kunde.

Ville gerne sælge enkeltvis

Samme bøvl har landets næststørste kabel-TV-selskab, Telia Stofa, ejet af Nordens største teleselskab, Telia.

"Vi ville også gerne kunne sælge kanalerne enkeltvis," bekræfter Jørgen Kristensen, direktør for TV og indhold hos Telia Stofa.

Han mener dog, at TV-leverandørerne bløder lidt op på den meget firkantede holdning til frit valg på alle hylder.

Frygt for manglende seere

TV-leverandørerne frygter, at et helt frit valg vil betyde, at visse kanaler slet ikke vil blive solgt. Derfor bliver de pakket sammen med andre (i teknologislang "bundlet", udtalt på engelsk). TV-kanalerne er afhængige af reklameindtægterne, hvilket kræver, at seerne faktisk har mulighed for at se deres kanaler.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen