Berlingske Business

TV-krig på alle kanaler rammer seerne

tv-krig

I de store udmeldinger skal man læse de små bogstaver, men TV-markedet i Danmark vil de næste måneder ændre sig markant, mens de store leverandører kæmper for at genopfinde sig selv og holde på kunderne.

Danskerne kommer til at skulle stille skarpt på de små bogstaver i de kommende måneder, mens TV-leverandørerne kaster sig ud i stadig større udmeldinger forud for en reel krig om et TV-marked, som er ved at ændre sig totalt.

De seneste måneder har udmeldingerne nærmest stået i kø: Tag TV-kanalerne hjemmefra med på farten; start forfra; gå i det stadig større TV-arkiv og se, hvad du ikke nåede; nye filmtjenester i TV-pakken – og mere til. Det skal alt sammen lokke kunderne til at blive i butikken og kompensere for, at flere og flere vælger en mindre TV-pakke (og dermed en mindre månedspris), som de supplerer med andre film- og TV-tilbud på nettet.

25BUSPix-Yousee-Rene-Broech.jpg

»Danskerne bør glæde sig over, at det ser ud til, at TV-konkurrencen bliver hårdere og mere reel. Det bør afstedkomme nye tilbud og nye muligheder til samme pris eller billigere på mere kendte produkter – i det omfang, at traditionelle produkter over­hovedet kan bestå i fremtiden,« siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der følger markedet tæt.

»Netflix i Danmark er blevet en langt større succes, end YouSee og Stofa (Danmarks største og næststørste kabel-TV-selskaber med hovedparten af de danske TV-kunder, red.) havde forestillet sig, og for ikke at ende som dem, der bare ejer de kabler, som Netflix tjener penge på at levere gennem, er de nødt til at gøre noget, for det er en meget farlig retning for indtjeningen. Derfor omstiller de sig til at levere underholdning og lægger mere og mere oven i pakken, som vi også har set det på mobilområdet,« siger Morten Imsgaard.

Djævlen ligger i detaljen

Hos TV-leverandøren Boxer TV er Ulf Lund lige begyndt som administrerende direktør 1. august efter 14 år hos TDC, senest som mediedirektør:

»Danskerne har aldrig set så meget TV som nu, hvis streamingtjenester regnes med, og streaming er fundamentalt ikke andet end TV. På et år bruger vi sandsynligvis mere tid på at se TV end på at gå på arbejde, og der er aldrig brugt så mange penge på TV. De, der vælger en mindre TV-pakke, køber streamingtjenester oveni.«

»Kabel-TV-operatører siger med den ene hånd, at valgfrihed er vejen frem, men bliver ved med at proppe nye ting ned i kurven, som kunderne ikke har bedt om, i stedet for at sætte priserne ned. Det kan godt være, at halvdelen af danskerne synes, at det er fint og rart at få alt i én pakke og kun handle ét sted og på én regning. Men hvad nu, hvis den anden halvdel af danskerne selv har lyst til at vælge?« spørger Ulf Lund og understreger, at »djævlen ligger i detaljen« på de tilsyneladende mange store ændringer, der er på vej.

Stofas udmelding om helt frit kanalvalg fra 2016 afhænger f.eks. af, om Stofa får af­taler hjem med samtlige TV-kanaler, og YouSees udmelding om, at man kan få bredbånd uden samtidig at skulle have TV, gælder ikke bolig- og antenneforeninger, hvor det først skal tages op, når kontrakten udløber.

TDC og YouSee facade og logobilleder fotograferet tirsdag d. 7.

Det frie valg af TV-udbyder er glemt

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør, Agnete Gersing, gentog i april i år, at hun overvejer at anbefale politikerne at gribe ind, hvis der ikke snart sker noget reelt for at tilbyde danskerne et ægte, frit TV-valg.

Ulf Lund fra Boxer TV mener, at der har været for stort politisk fokus på muligheden for at vælge TV-kanaler enkeltvis.

»Virkeligheden er, at det kommer. Danskerne stemmer med fødderne. Otte af ti nye Boxer-kunder vælger selv deres kanaler helt frit – og man kan nøjes med en enkelt. Politisk har man glemt at bruge nok energi på det reelle problem: Frit valg af TV-udbyder,« siger Ulf Lund.

Loven er blevet ændret, så lokalplaner ikke må binde husstande til bestemte TV-leverandører. I antenneforeninger kan man nu også vælge noget andet end foreningen, men kan f.eks. være bundet af 24 måneders opsigelse. Boligforeninger er dog stadig ikke – trods megen politisk snak – blevet givet frit valg af TV-leverandør. Det stoppede folketings­valget for.

En telefon ændrede alt

Erhvervsstyrelsen, som er øverste tele­myndighed herhjemme, pålagde sidste år TDC at åbne kabel-TV-nettet for konkurrenter, der vil leje sig ind og selv sælge Internet og TV til danskerne. YouSees og Stofas net overlapper nemlig stort set ingen steder hinanden.

Der er dog stadig masser af uløste problemer med priser og rettigheder, før det kan ske på samme måde, som teleselskaber i dag lejer sig ind på hinandens netværk, hvor de ikke selv dækker.

At TV-markedet har ændret sig markant og nu begynder at true de gamle giganter, skyldes fremkomsten af smartphone­telefonerne.

Direktør i analysevirksomheden Strategix Carsten Corneliussen, som var med til at indføre hybrid-TV i Danmark og senere med til at ændre DRs distribution af kanaler på nye områder, siger:

»Multikanal-TV-fænomenet fra 1980-1990erne var kabeloperatørernes monopol­marked, hvor de kunne malke kunderne ved at levere store pakker i et abonnement, hvor folk i årevis kun brugte en brøkdel af kanalerne. Amerikanernes reaktion var, at kabelselskaberne var nogle fæle fyre med dårlig service. De var for dyre og leverede ikke varen. Europa og danskerne betalte, hvad det kostede. Men fra den første iPhone kom i 2007 og fem-seks år frem opdagede folk, at man ikke behøvede at sidde i sofaen og vente på, hvad TV-stationerne serverede. Man kunne se levende billeder på små skærme, hvor og når man ville. Og efterhånden begyndte folk at sige: Så vil jeg også selv bestemme – og heller ikke betale for, hvad jeg ikke bruger,« siger Carsten Corneliussen.

pix-Sort TV-skærm

Et totalt skift

Fra omkring 2010 kom netop DR, TV 2 og andre med på bølgen og gav mulighed net-TV, og med Netflix’ ankomst væltede så hele korthuset, mener han.

»Der er sket et totalt skift: Folk vil kun betale for, hvad de ser. Politikerne er begyndt at kikke på licensen, og der er et folkekrav om at få lavet lovgivningen om, så der er personaliseret, frit valg på hele linien: TV, film m.m.,« siger Carsten Corneliussen.

Det er Morten Imsgard fra Sydbank helt enig i:

»I befolkningen er der en voldsom interesse for kun at betale for det, som man forbruger. Også politisk er der interesse for det, og hvis priserne ikke bliver lavere, når kanalerne sælges enkeltvis, vil det få politisk fokus. Det bliver spændende at følge over efteråret, hvordan politikerne vil bryde antenneforeningsstrukturen op. Det vil forstyrre markedet.«

stofa

»Umiddelbart har YouSee den største fordel, fordi der mange steder i landet kun er én TV-udbyder, og så må man tage den. Jeg glæder mig virkelig til at se Stofas priser. Hvis Stofa får en god aftale hjem eller sælger til en god pris, kan det virkelig ændre markedet. Så har YouSee som største aktør mest at tabe – ligesom YouSee kan vinde mest ved at lave de bedste aftaler,« siger Morten Imsgard med henvisning til TDCs køb af Norges næst­største kabel-TV-selskab, Get, med 500.000 kunder, så TV-aftaler kan forhandles hjem med større tyngde.

TDC-koncernen, som er Danmarks største på alle fire områder (mobiltelefoni, fastnettelefoni, TV og internetforbindelser) havde pr. 30. juni 2015 i alt 457.000 husstande som kunder med mindst tre af produkterne – et tal, der på et år er vokset fra 423.000 husstande som tegn på, at flere køber alt fra én leverandør men så omvendt også har sværere ved at skifte selskab igen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen