Berlingske Business

TV-koncept til eksamen under VM

Der står andet end hæder og ære for landsholdene på spil ved de snarlige verdensmesterskaber i fodbold. For TV-selskaberne

vil begivenheden afgøre, om der fortsat skal satses på interaktivt TV i Danmark i den nuværende form.


Interaktivt

TV giver seeren muligheder for selv at vælge, hvad han vil se på et givent tidspunkt. Under en fodboldkamp vil han eksempelvis

kunne skifte vinkler og se langsomme gengivelser efter forgodtbefindende og på den måde så at sige blive sin egen

producer.


Tanken er, at tv-oplevelsen bliver større, når den traditionelle transmission krydres med disse muligheder.

I branchen er der en klar forventning om, at fremtidens TV bliver interaktivt, men indtil videre er udbredelsen herhjemme begrænset.

Det kan VM måske ændre på.


- Hvis ikke et arrangement som VM i fodbold kan få folk med på interaktivt TV,

så ved jeg ikke, hvad der kan. Derfor ser vi slutrunden som en eksamen for vores nuværende koncept. Får vi ikke

succes her, skal vi grundigt overveje en ny måde at sælge vores ydelser på, konstaterer adm. direktør Lars

Nielsen, tv-selskabet Zonavi Danmark, der har udviklet en række interaktive tjenester til VM.


De udbydes til alle kampe

på både DR1, TV2 og Canal Digital, der deles om transmissionsrettighederne i Danmark.



Bekosteligt

Når

interaktivr TV ikke er hvermandseje i dag skyldes det, at det er bekosteligt at blive i stand til at modtage det. Det fordrer nemlig

en digital modtagerboks, der typisk koster 1.500-2.000 kr.. Når boksen er anskaffet skal man så ydermere betale for de

enkelte arrangementer, der dækkes. Således koster adgangen til de interaktive herligheder under VM 499 kr..


- Vi

ved, at det kan lade sig gøre at få folk til at betale for unikt indhold på deres TV. Det så vi senest med

boksekampen mellem Brian Nielsen og Mike Tyson. Men vi skal sørge for at overbevise folk om den ekstraværdi, det interaktive

indhold giver. Det håber vi, at VM kan være med til, siger Lars Nielsen.


Han håber, at få 25.000 af de

ca. 100.000 danskere, der har en digital modtageboks, som abonnenter ved VM. Lykkes det ikke, skal han altså igang med at udvikle

et nyt koncept.


- Vi vil i givet fald spejde mod England, hvor der er udviklet succesfulde koncepter med at forære modtageboksene

til seerne. Indtægterne kommer så i stedet fra annoncører, typisk bookmakere, der sælger deres ydelser direkte via

TV''et. Den model kunne vi overveje at afprøve, siger Lars Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen