Berlingske Business

Tusinder fyret i smug fra IBM

Tusinder fyret i smug fra IBM - 1
IT-giganten IBM har indledt en diskret massefyring i USA - her ses det danske kontor i Allerød. Foto: Torben Christensen, Scanpix

Anslået 4.000 er blevet sagt op fra IT-giganten, som ikke selv vil oplyse tallet.

Tusinder er gennem de seneste uger i skjul blevet fyret fra IT-giganten IBM.

Rygter om en massefyring hos IBM i Armonk har svirret en tid, men i stedet for at melde det ud er tusinder i salgs-, software- og hardwareafdelingerne blevet fyret hen over de seneste uger. IBM siger selv, at firmaet blot konstant tilpasser omkostningerne, og vil derfor ikke ud med konkrete oplysninger om, hvem der må gå hvor.

Ifølge nyhedsbureauet Associated Press er der sket fyringer over hele USA, ganske som også chipgiganten Intel, IT-giganten Microsoft og Internet-kæmpen Google har skåret ned på mandskabet ved i alt at melde ud, at 20.000 stillinger skal væk. Tilsvarende skiller IBMs konkurrent, Hewlett-Packard (HP), sig af med 24.600 ansatte eller omkring otte procent af de i alt 320.000 ansatte.

IBM vil ikke ud med det konkrete antal fyringer, fordi den amerikanske fondsbørs kun kræver besked om »materielle« hændelser. Det anslåes dog, at omkring 4.000 stillinger er forsvundet, siden IBM kom med sin regnskabsmeddelelse for fjerde kvartal i sidste uge.

IBM havde med udgangen af 2007, som er det senest offentliggjorte tal, 387.000 ansatte, heraf de 121.000 i USA.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen