Berlingske Business

Turister flytter oftere ind i danske hjem

Erland Jacobsen
Der er sket en fordobling i antallet af turister/gæster, der overnatter gennem Airbnb, på bare et år. Her byder Erland Jacobsen en norsk familie velkommen. Familien bruger nærmest kun AirBnb, når de skal ud og rejse. På den måde føler de, at man fornemmer kultur og by bedre. NY Foto:

På bare ét år er der sket en fordobling i antallet af turister, der lejer sig ind hos private udlejere i Danmark gennem online-tjenesten Airbnb. Fænomenet har skabt konflikter i udlandet.

Når Erland Jacobsen åbner sit hjem for turister, er det på alle måder en god forretning.

Den 38-årige mand er en af tusindvis af danskere, der tjener penge på at udleje sin lejlighed eller dele af den gennem online-boligportalen Airbnb.

Efter en tur til Hamborg for tre år siden, hvor Erland Jacobsen selv lejede sig ind hos en lokal, har han lejet et ekstraværelse ud i sit byhus på Frederiksberg.

»Jeg tænkte, at jeg både ville tjene nogle penge, men det er også en mulighed for at møde nogle udlændinge i København og hjælpe dem til at få nogle virkelige oplevelser, der ikke bare er turistfælder og en del af guide-bøgerne,« siger han.

pix-airbnb

Det koster mellem 300 og 400 kr. at overnatte i ekstraværelset i Erland Jacobsens byhus. Og det er en indbringende forretning. På et år kan han tjene op mod 25.000 kr. på at invitere fremmede indenfor.

»Pengene har jeg brugt til at købe nye ting til huset som dyner, håndklæder og lamper. Og så har jeg brugt dem på selv at rejse. Sidste år lejede jeg eksempelvis hele huset ud under Skanderborg-festivalen, og det betalte på den måde hele min tur.«

Erland Jacobsen er langtfra den eneste, der tjener penge på den måde. På blot et år er der sket en fordobling i antallet af gæster, der overnatter hos private i Danmark via onlinetjenesten Airbnb, som har organiseret udlejning af boliger mellem private verden over. Det viser nye tal fra Airbnb, skriver Berlingske.

danskekyster

I juli måned i år er der samtidig næsten 20.000 boligopslag i Danmark, som turisterne kan vælge mellem – det er en stigning på 66 procent i forhold til samme måned sidste år.

Fremgangen skyldes både, at danskerne ser fordele i at tjene de ekstra penge, og også ønsker at være værter for rejsende, mener Aja Guldhammer, landechef for Airbnb i Norden og Holland.

»Danskerne tager tanken til sig om både at være værter og gæster på den her måde. Samtidig tror jeg, at folk får en god oplevelse, når de kommer til Danmark og bor med eller hos lokale. Man kan ikke sige, at det er én ting, der får folk til at leje deres bolig ud, men det er klart, at det selvfølgelig er en fordel, at man kan tjene penge på det,« siger hun.

Tivoli

Virksomheden ønsker ikke at oplyse det præcise antal gæster, der overnatter i Danmark via tjenesten. Men alene i første halvår af 2014 benyttede cirka 75.000 gæster sig af muligheden for at leje sig ind privat i Danmark.

Når stadig flere turister booker sig ind privat, skyldes det flere faktorer, siger Janne L. Liburd, professor i turisme og centerleder ved Syddansk Universitet.

»Det er en effekt af, at folk selv booker deres ferie online og vil være uafhængige og have en autentisk oplevelse. Den kan man delvist få ved at bo i andre folks hjem. Men de er der jo ikke altid, så man får ikke en dybere forståelse af landets kultur på den måde,« siger hun.

Tjenesten er en del af fænomenet deleøkonomi, hvor private køber, lejer eller låner ting af hinanden og dermed går uden om de mere traditionelle aktører. Det er blandt andet set med den omstridte taxi-app Uber, som formidler taxakørsel blandt private. Det har ført til, at tjenesten er blevet politianmeldt i Danmark. Når det kommer til Airbnb, skaber fænomenet også panderynker i den mere etablerede del af turistbranchen.

Turisterne KBh

I Horesta, som repræsenterer virksomheder i hotel-, restaurant- og turisterhvervet, hilser direktør Katia K. Østergaard konkurrencen fra tjenester som Airbnb velkommen. På nuværende tidspunkt er der ikke noget, der tyder på, at tjenester som Airbnb stjæler kunder fra hotellerne, som også har oplevet fremgang de seneste år. Men Horesta mener samtidig, at der er brug for at opdatere lovgivningen på området. Det handler især om en række administrative opgaver som opbevaring af oplysninger om rejsende og sikkerhedsregler, der pålægges danske hoteller, men ikke private udlejere.

»Virkeligheden har overhalet lovgivningen, og der må være nogle lige spilleregler, som gælder for alle. Vi kan jo godt føle os lidt til grin, når vi skal overholde blandt andet en masse administrative- og sikkerhedsregler, mens en privat udlejet lejlighed på den anden side ikke har samme forpligtelser,« siger Katia K. Østergaard.

Mens turister og private udlejere i Danmark nyder godt af tjenester som Airbnb og HomeExchange uden de store konflikter, har den private online-udlejning skabt store gnidninger i en række storbyer i udlandet, hvor man har indført restriktioner målrettet populære – men også omstridte <saxo:ch value="226 128 147"/> udlejningstjenester som Airbnb.

Tursiotter

I Berlin er der blevet indført regulering, der forbyder udlejning i korte perioder uden forudgående tilladelse fra myndighederne. Og så sent som i denne måned afleverede borgere i San Francisco en indsamling med 15.000 underskrifter, hvor bystyret blev opfordret til at indføre nye restriktioner på antallet af nætter, som udlejerne kan huse gæsterne. Fælles er, at de kritiserer det boomende digitale marked for korttidsudlejning, der ifølge kritkerne har forårsaget en stigning i huslejen for lokale, fordi udlejere kan tjene flere penge ved at udleje til turister.

»Når markedet fortsat er relativt ukontrolleret, hvad angår privat udlejning, kan det skabe masser af konflikter at lave deleøkonomi på den måde. Flere steder i udlandet frygter man, at den private udlejning kan medføre, at det er svært at opretholde levende bydele året rundt, hvis udlejerne primært vil udleje til turister. Men dér er vi dog langtfra i Danmark endnu,« siger Janne L. Liburd fra Syddansk Universitet.

Tilbage på Frederiksberg kan Erland Jacobsen sagtens mærke, at et hastigt stigende antal personer benytter sig af privat udlejning, når de besøger Danmark. Han har oplevet, hvordan det nu er en bred skare af mennesker, som lejer sig ind på hans værelse:

»I begyndelsen var det primært unge europæere og amerikanere, som syntes, at det var sjovt at bo hos andre. Nu får jeg rigtigt mange henvendelser fra især Asien og fra folk over 50 år. Det er en meget stor blanding af mennesker. Det er måske blevet lidt mere mainstream.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen