Berlingske Business

Trusler får Uber-chauffører til at oprette nødlinje

AUSTRALIA UBER
Trusler og chikane er blevet en fast del af jobbet for Københavns Uber-chauffører. Bag chikanen står angiveligt enkelte taxichauffører, der føler sig magtesløse over, at den private kørselstjeneste nupper deres kunder. Foto:

Vold, trusler og chikane præger den verserende taxi-konflikt i en sådan grad, at Uber nu opretter en nødlinje for sine chauffører.

Trusler og chikane er blevet en fast del af jobbet for Københavns Uber-chauffører. Bag chikanen står angiveligt enkelte taxichauffører, der føler sig magtesløse over, at den private kørselstjeneste nupper deres kunder. Det fortæller flere Uber-chauffører til metroxpress.

Blandt andre Daniel Jensen, der ifølge ham selv er blevet forsøgt påkørt af en taxi. Han har samtidig modtaget trusler over telefonen og er flere gange blevet blændet af hyrevogne.

PRO

Den tilspidsede situation har betydet, at Uber-chaufførerne har lavet en nødlinje på telefonen, hvor de kan tilkalde hinanden, når de er i problemer:

»Hvis en taxi chikanerer os eller kører ind foran os, efterlader vi en SOS, og så holder der hurtigt en 8-10 Uber-chauffører, der hjælper. Vi går ikke ind for selvtægt og begynder at slås, men vi forsøger at løse situationen,« siger Daniel Jensen til metroxpress.

Hos Københavns Politi bekræfter man den dårlige stemning på vejene.

»Vi er klar over, at der er en anspændt stemning blandt Uber-chauffører og taxichauffører,« siger politiinspektør Michael Kristiansen, der ikke vil kommentere på brugen af nødlinjen.

uber

Dansk Taxi Råds formand, John Lindbom, forstår udmærket de københavnske taxichaufførers frustration over Uber. Han advarer dog imod selvtægt.

»Man skal selvfølgelig afholde sig fra vold og selvtægt. Men når det er sagt, må jeg overordnet sige, at retstilstanden er urimelig. Taxierne er underlagt vanvittige lovgivningsregler, og så kører de her Uber-biler rundt som i det vilde vesten,« siger John Lindbom til metroxpress.

Uber er ulovligt i flere lande. For et år siden meldte Transportstyrelsen appen til politiet, men Københavns Politi har endnu ikke rejst tiltale.

UB

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen