Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Trump-underskrift kan skabe store problemer for Google, Apple og Facebook

pix-Datamur
Det holdt hårdt for EU og USA at komme overens om, hvordan europæere kan føle sig sikre på, at deres personlige data kan ligge på en server i USA uden frygt for overvågning og aflytning. Nu trues den kun et halvt år gamle dataaftale af et dekret fra USAs nye præsident. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Et præsidentielt dekret ophæver ikke-amerikaneres ret til beskyttelse af privatlivets fred i USA. Dermed risikerer IT-giganterne - og alle andre - at få nej til at måtte overføre europæeres data til servere i USA.

Med sin underskrift har den amerikanske præsident Donald Trump bragt den blot seks måneder gamle og møjsommeligt forhandlede dataudvekslingsaftale mellem EU og USA i fare, hvilket kan trykke bremseklodserne i bund for store, amerikanske selskaber som Apple, Google, Microsoft og Facebook og deres virksomhed i Europa.

I et præsidentielt dekret, som Donald Trump siden sin tiltræden for en uge siden har udstedt en del af, ophæver nemlig ikke-amerikaneres ret til beskyttelse af privatlivets fred. Og netop det var afgørende, da EU accepterede, at europæeres data godt kan ligge på servere i USA.

Truer med at ophæve aftalen

I afsnit 14 af dekretet står der:

»Privatliv. Myndighederne skal, i det omfang, som det svarer overens med den dertilhørende lovgivning, sikre, at deres privatlivspolitikker ikke omfatter personer, som ikke er amerikanske statsborgere eller lovligt permanente herboende, i forhold til beskyttelsen, som fremgår af Privatlivslovgivningen, hvad angår personligt identificerbare oplysninger.«

Dekretet, som er dateret 25. januar, fik straks Europaparlamentets hovedforhandler på dataaftalen, den grønne, tyske politiker Jan Philipp Albrecht, til at reagere:

»Hvis dette er sandt, bliver EU-Kommissionen nødt til øjeblikkeligt at suspendere »Privacy Shield« og indføre sanktioner mod USA for at bryde den europæisk-amerikanske paraplyaftale,« skrev Jan Philipp Albrecht på Twitter.

Han havde to dage forinden i et interview med det tyske dagblad Frankfurter Rundschau sagde, at han anser Donald Trump for at være en risiko for databeskyttelsen, fordi »han virkelig selv definerer grænserne for sin magt«.

pix-Fingeraftryk

1.500 virksomheder er afhængige af aftale

Dataaftalen, der går under navnet »Privacy Shield« (Privatlivsbeskyttelsesskjold), betyder, at det tillades, at europæeres personlige data godt kan overføres til og ligge på servere, der fysisk står i USA, selv om USA ikke betragtes som et datasikkert land af EU. Med aftalen skal virksomheder tilkendegive, at europæiske data beskyttes på samme måde som i Europa og altså f.eks. ikke udleveres til myndighederne. Omkring 1.500 virksomheder, navnlig amerikanske men også europæiske med forretning i USA, har tilsluttet sig aftalen og dens forpligtelser.

Aftalen tog så lang tid at forhandle på plads, at de 28 europæiske datatilsyn truede med at udstede bøder til virksomheder, der fortsat overførte data til USA, hvis ikke EU og USA blev enige om aftalen inden udgangen af januar 2016. Få dage efter deadline lykkedes det.

Den nye aftale skulle erstatte en tidligere fra 2000, kaldet »Safe Harbour« (Sikker havn), som EU-Domstolen efter Edward Snowdens mange afsløringer af omfattende amerikansk spionage og overvågning dømte ulovlig, fordi den ikke indeholdt den fornødne sikring mod, at især amerikanske efterretningstjenester snagede i europæeres personlige data.

Hacker.

EU følger sagen tæt

EUs justitskommissær, Vera Jourová, var allerede for en uge ude og meddele, at hun snarest vil forsøge at få et møde med Donald Trumps folk for at sikre sig, at databeskyttelsesaftalen består.

»Jeg er af insidere blevet forsikret om, at præsident Trump og hans regering forstår vigtigheden af handelsforbindelser mellem USA og EU. En betydelig del af den europæisk-amerikanske handelsudveksling afhænger også af overførsler af personlige data. Derfor mener jeg, at Privatlivsbeskyttelsesskjoldet skal fortsætte, og at dette også er i amerikanernes interesse,« sagde hun til netmediet EurActiv.

En talsmand for EU-Kommissionen siger til det amerikanske netmedie Techcrunch, at EU antager, at Privatlivsbeskyttelsesskjoldet »ikke henhører under beskyttelsen i den amerikanske privatlivslovgivning«.

»Vi fortsætter med tæt at følge enhver ændring i USA, som kan have indflydelse på beskyttelsen af europæeres data,« hedder det.

Efter krav fra EU skal dataaftalen tages op til revision en gang om året. Første gang er til sommer.

Læs mere: Her er Donald Trumps præsidentielle dekret

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen