Berlingske Business
11:09Tyske investorers tillid skuffer i oktober

Trump ophæver stramning af privatlivsbeskyttelse

pix-Comcast
Comcast, der er USAs største kabel-TV- og internetudbyder, slipper sammen med sine konkurrenter for at skulle bede om kundernes tilsagn, før de kan sælge oplysninger om bl.a. deres færden på nettet til annoncører. Arkivfoto: Dave Clark, AFP/Scanpix Foto:

Internetudbyderne i USA skal alligevel ikke have folks tilladelse, før de kan sælge oplysninger om deres færden på nettet.

USAs præsident, Donald Trump, har underskrevet en lov, som trækker en række stramninger af beskyttelsen af privatlivets fred tilbage, som skulle sikre folk mod, at internetudbydere kunne sælge deres oplysninger videre.

Med spinkelt flertal på 215 mod 205 stemmer fik republikanerne forleden stemt igennem, at den nye lovgivning, der skulle være trådt i kraft i 2017, alligevel ikke bliver til noget. Trumps underskrift ses som en sejr for internetudbyderne og et nederlag for privatlivsforkæmperne. Der var ellers lagt op til, at internetudbyderne skulle have kundernes udtrykkelige godkendelse, før de måtte bruge præcis, geografisk stedfæstelse (såkaldt geolokation), finansielle oplysninger, sundhedsoplysninger, børnenes oplysninger og internethistorikken og sælge oplysninger til annoncører.

Giganter: Vi gør det ikke

De store, amerikanske internetudbydere - Comcast, Verizon Communications og AT&T - meddelte allerede fredag i sidste uge, at de ikke vil sælge oplysninger om kundernes internethistorik, altså hvilke sider man har besøgt.

»Vi sælger ikke vores bredbåndskunders individuelle internethistorik. Vi gjort det ikke, før reglerne blev vedtaget, og vi har ingen planer om at gøre det,« sagde Gerard Lewis, ansvarlig for Comcasts privatlivspolitik, til nyhedsbureauet Reuters.

Samme melding kom fra Verizon. Selskabet har to programmer, som anvender kundernes internethistorik. I det ene får annoncører adgang til »uidentificerbare oplysninger, som kan afgøre, om kunderne passer i grupper, som annoncørerne prøver at nå ud til«. I det andet tilfælde »indsamles aggregeret indsigt, som kan være nyttig for annoncører og andre virksomheder«, hedder det fra Verizon.

439385911

Interessen for krypterede forbindelser er vokset

Stramningerne blev vedtaget i oktober men er altså nu fortid, efter at den amerikanske telestyrelse, Federal Communications Commission (FCC), har fået republikansk flertal i forbindelse med præsidentskiftet. Stramningerne ville betyde, at internetudbyderne skulle gøre mere for at beskytte deres kunders privatliv end nettjenester som Google og Facebook.

Debatten i USA om stramningerne har skabt fornyet interesse for at bruge en særlig krypteringsteknik, en VPN-forbindelse, når man færdes på nettet. VPN står for virtuelt, privat netværk og krypterer al kommunikation, der sendes via internetforbindelsen. Man aktiverer et særligt program, når f.eks. en medarbejder på arbejde ude i virkeligheden skal koble sig på sin virksomheds datanet. VPN-forbindelser bruges også i lande med internetcensur, da det gør det umuligt at aflytte, hvor man færdes på nettet, ligesom VPN-forbindelser bruges for at forhindre overvågning.

»Så er det tid til at begynde at bruge VPN derhjemme,« skrev mikroblogtjenesten Twitters juridiske direktør, Vijaya Gadde, straks efter den republikanske tilbagetrækning af stramningerne på Twitter, og Twitters medstifter og topchef, Jack Dorsey, sendte straks tweetet videre.

Muligheden for at kunne bruge en VPN-forbindelse koster penge.

pix-Søren Pape

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen