Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Trump-lejren dropper privatlivsstramninger

pix-Verizon
»Stop«, siger det republikanske flertal i den amerikanske kongres til stramninger af regler for beskyttelse af privatlivets fred, som internetudbydere som Verizon og Comcast skulle have været underlagt i løbet af 2017. Arkivfoto: Paul J. Richards, AFP/Scanpix Foto:

Internetudbyderne i USA skal alligevel ikke først bede om lov til at indsamle og videresælge oplysninger om kundernes internetbesøg.

Endnu inden de nåede at blive indført, har USAs nye styre afskaffet regler, som skulle sikre folks privatliv ved, at internetudbydere skulle bede om lov for at kunne indsamle og videresælge oplysninger om deres kunders ageren online.

Et republikansk flertal i den amerikanske kongres stemte onsdag for at afskaffe opstramningen af databeskyttelsen, som den tidligere præsident Barack Obamas regering fik vedtaget i oktober 2016 i den amerikanske telestyrelse, Federal Communications Commission (FCC), der med præsidentskiftet også fik republikansk formand, nemlig Ajit Pai, der afløste demokraternes Tom Wheeler, som gennem fire år var FCC-formand.

pix-iPhone

»En gave til industrien«

Tom Wheeler mener, at »republikanerne har solgt jeres (amerikanernes, red.) ret til privatlivets fred til internetudbyderne« og kalder det »en gave til industrien«, at internet- og teleudbydere nu kan sælge folks personlige oplysninger videre.

»Loven giver ikke alene kabeludbyderne og mobilselskaberne fri ret til at gøre, hvad de har lyst til, med din internethistorik, indkøbsvaner, dine lokationer og andre oplysninger, som er indsamlet ud fra dine onlineaktiviteter. Den vil også forhindre Federal Communications Commission i nogen sinde igen at indføre tilsvarende beskyttelse af forbrugernes ret til privatlivets fred,« skriver Tom Wheeler i New York Times.

Internet- og teleudbyderne har hele tiden kunnet overvåge netværkstrafikken og på den måde se, hvilke netsteder man besøger, og senere dele oplysningerne med blandt andet annoncører. Men med de nye regler, der skulle være trådt i kraft i slutningen af 2017,  skulle privatlivsbeskyttelsen styrkes for at forhindre en endnu mere aggressiv indsamling af data, som i detaljer kan kortlægge ens liv, interesser og forbrugsvaner, eftersom stort set alle tilgår nettet konstant fra deres PC og/eller smartphone.

USA-TRUMP/GERMANY

Fri adgang til salg

Det var også meningen, at de nye regler skulle stramme beskyttelsen af kundedata mod hackere og tyve.

Nu vil internetudbydere kunne overvåge kundernes brug af nettet og uden deres tilladelse bruge deres personlige og finansielle oplysninger til at kunne sælge yderst målrettede annoncer, hvorved de bliver konkurrenter til Facebook og Google, der excellerer i netop dette. Internetudbyderne vil også kunne sælge deres kunders oplysninger direkte til annoncører, finansvirksomheder og selskaber, der lever af at pløje data igennem for at finde mønstre.

Det gør søgemaskiner og filmtjenester allerede, men internetudbyderne kan følge brugerens samlede aktiviteter online, påpeger både lobbyister og forbrugerretsorganisationer, der er bestyrtede over, at stramningerne alligevel ikke bliver til noget.

De fremhæver også, at hvor man kan fravælge at besøge og bruge bestemte netsteder og -tjenester, hvis privatlivspolitik man ikke kan lide, er det sværere at skifte internetudbyder. Ifølge de officielle statistikker har mange amerikanere kun adgang til et eller to bredbåndsselskaber i deres område, skriver Washington Post.

Mandag - Whatsapp og terror

Mangler præsidentens underskrift

Fortalerne for at sløjfe stramningerne siger, at skrappere regler ville bremse innovationen, fordi internetudbyderne ville være underlagt strammere regler end dem, som de kan konkurrere imod.

Begge kamre i den amerikanske kongres har republikansk flertal og har begge stemt tilbagetrækningen af stramningerne igennem, Repræsentanternes Hus gjorde det i denne uge med 215 stemmer for og 205 imod, heraf 15 republikanere, der gerne så stramningerne indført. Senatet stemte tilbagerulningen igennem i sidste uge. Dermed fratager man FCC myndigheden over regulering af privatlivets fred fremover.

Det Hvide Hus' talsmand, Sean Spicer, ved endnu ikke, hvornår Donald Trump vil underskrive loven, som ophæver reguleringen.

22BUSPix-Dimitrij-091308.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen