Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Tripadvisor og Trustpilot bestemmer ferien

Charterferie
Turister solbader ved poolen på hotel i Tunesien. Foto:

Brugeranmeldelser på nettet betyder mere og mere for, hvor vi tager hen på ferie. Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov for Trustpilot.

Sol, ski eller storby. Der er mange dillemmaer, når feriedestinationen skal bookes. Når først destinationen er valgt, kommer den næste udfordring. Der skal findes hotel, flybilletter, og der skal måske lejes en bil.

Mange danskere sammensætter nu selv feriepakken, men de færreste tør at satse. Derfor søger vi andres råd om, hvor den gode ferie er. Og vi gør det i stigende grad på internettet.

Sider som Trustpilot, Tripadvisor, Google har en højere indflydelse på danskernes ferievalg end nogensinde før. I en undersøgelse foretaget af YouGov svarer over halvdelen af alle danskere, at de tjekker brugeranmeldelser, inden de skal ud at rejse. 64 procent af de danskere svarer endda, at de kan finde på at vælge hotel, rejsebureau eller flyselskab alene ud fra anmeldelser.

26BUSPix-Peter-Mhlmann.jpg

En af de virksomheder, der har fordel af den tendens, er danske Trustpilot, der er et online fællesskab, hvor man anmelder alt fra hoteller til cykeludlejere.

»I takt med, at vi har fået mulighed for selv at planlægge og skræddersy vores rejser, er det oplagt at researche på for eksempel hotel og fly, inden vi booker. Brugeranmeldelser er i dag meget synlige på bookingsider og andre platforme, og derfor bliver andres holdninger også et vigtigt parameter for vores valg af ferie,« siger kommunikationschef hos Trustpilot, Mathilde Lykke Bülow.

Der er flere unge end ældre, der tjekker brugeranmeldelser, inden de booker ferien. Det gør 57 procent. Men den ældre generation er også med. Halvdelen over 65 år tjekker brugeranmeldelser, og 57 procent siger, at de kan finde på at vælge et flyselskab eller hotel til eller fra på grund af brugeranmeldelser.

Især den amerikanske rejsehjemmeside Tripadvisor har fået held med at samle mange vigtige informationer på deres sider, så brugerne sammen kan beslutte, hvor gode hoteller, seværdigheder og flyselskaber er. De har samlet over 170 millioner anmeldelser, og de havde i 2014 en omsætning på 1,2 milliarder dollar.

Danske Trustpilot blev grundlagt i 2007 af Peter Mühlmann, og de har omkring 13 millioner anmeldelser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen