Berlingske Business

Tre televeteraner sparker gang i bredbåndskrig i Danmark

pix-Bredbånd
En ny internetudbyder med garvede branchefolk ved roret rykker nu ind på alle net for at sælge bredbåndsforbindelser til aggressive priser. Foto: Simon Læssøe, Scanpix Foto:

Erfarne kræfter vil ruske op i det danske bredbåndsmarked og åbner derfor en ny internetudbyder, der lover aggressive priser for at få gang i konkurrencen.

Et nyt selskab med tre garvede branchefolk åbner nu for en priskrig på internetforbindelser til danske hjem.

Stig Myken, som var medstifter af det i dag TDC-ejede Fullrate, åbner sammen med sin medstifter Nicolai Lamborg og en gammel kollega fra dagene i Cybercity, Simon Skals, i dag Hiper, som vil sælge bredbånd - og kun bredbånd - til danskerne på alle de net, som Hiper kan komme ind på, både fibernet, kabel-TV-net og fastnet. Og det bliver til bedre priser end konkurrenterne, lover Stig Myken.

pix-Mobilmast

»Det vil nok blive opfattet som priskrig, for det bliver aggressivt, men det skal vi også være, fordi vi ikke har alt det andet - mobiltelefoni og TV - med. Som rendyrket bredbåndsbutik skal produktet stå knivskarpt, og vi skal leve af at være ekstremt effektive, uanset hvilket net vi leverer forbindelsen gennem. Det skal afspejle sig i vores priser. Vi skal levere en meget høj hastighed til en attraktiv pris,« siger Stig Myken til Berlingske men vil først om et par uger offentliggøre sine priser.

Går kun efter den afgørende forbindelse

Hiper åbner sit netsted i dag, onsdag, for at få tilbagemeldinger fra interesserede kunder. Selve salget åbner om nogle uger.

Hiper satser på at få fat i de »rigtigt mange under 40 år«, som er ved at flytte og derfor skal se på, hvor de skal få internetforbindelsen fra.

»Siden Fullrate blev oprettet, er der ikke rigtigt kommet nye spillere til. I dag er en større og større del af indtjeningen hos de traditionelle TV-udbydere netop bredbånd, fordi en spirende kundegruppe skal bruge en internetforbindelse og så selv henter TV som streaming via DR, TV 2 Play, Viaplay m.m., fordi flere og flere ikke længere bruger TV-pakker - og den ændring i livsstilen passer vi godt ind i. Derfor er mobiltelefoni og TV ikke en del af forretningsplanen for Hiper, om end jeg ikke vil afvise, at vi også kan lave andre ting i fremtiden, men det skal læne sig op ad, hvad vi gør. Vi er dedikeret til at levere bredbånd uden unødvendigt tilbehør,« fastslår Stig Myken.

09BUSRen-Broechner.jpg

Første mål: 10.000 kunder

Hans mål er at have 10.000 bredbåndskunder inden udgangen af 2017.

»10.000 kunder er det første, store sigtepunkt - et dejligt rundt tal -, og det skal vi gerne nå inden 2017. Når vi er dér, har vi vished for, at markedet har taget godt imod os,« siger Hiper-direktøren.

Hans gamle selskab, Fullrate, blev stiftet i 2006 og nappede TDC så voldsomt i hælene, at telegiganten købte Fullrate i 2009 og i dag har gjort det til sit lavprisselskab.

Hiper har ikke sit eget net men lejer sig ind hos andre tele- og internetudbydere, først og fremmest TDC. Hiper vil således være det første, som går ind på det fibernet, som TDC købte af DONG i Nordsjælland, men også TDCs kabel-TV-net vil blive taget i brug.

pix-Stofa MitTV

»Vi leverer på de net, hvor vi kan få adgang. I dag er det indtil videre kun TDC, der er forpligtet til at give andre adgang, men vi forventer, at nogle af elselskaberne også vil åbne for deres fibernet, sådan som de har signaleret,« siger Stig Myken.

Samme priser i månedsvis

Prissammenligningsfirmaet Samlino.dk undersøgte for nylig prisudviklingen på bredbånd i Danmark på tre forskellige hastigheder.

»Vi har analyseret prisudviklingen over de seneste seks måneder, og bortset fra et par enkelte ændringer forbliver priserne de samme for alle tre pakker. Det er ret interessant, at der i et marked, hvor der er blodig priskrig på mobilsiden, er fuldstændig stilstand på bredbåndsprodukterne. Det kunne type på, at det enten er svært for virksomhederne at bygge en fornuftig bredbåndsforretning på det nuværende niveau, eller at der er manglende konkurrence mellem de udbydere, som findes på markedet,« konstaterer Robert Juul Glæsel, partner i Samlino.dk.

TDC og YouSee facade og logobilleder fotograferet tirsdag d. 7.

Hiper forventer, at kunder vil kunne skifte med den sædvanlige måneds opsigelse fra deres nuværende internetabonnement, hvis ellers kabler m.m. allerede ligger der, men skal TDC, som af myndighederne på grund af sin størrelse er pålagt en graveforpligtelse, først ud med skovlen i jorden, vurderer Stig Myken, at der kan gå op til ti uger, før man kan skifte.

Får man i dag sin internetforbindelse via kabel-TV-stikket, er der lidt endnu et problem.

»De steder, hvor vi starter, er kabel-TV-kunderne stadig forpligtet til at have en TV-pakke for, at de kan have deres internetforbindelse gennem samme stik. Dette krav bortfalder fra april 2016 men begrænser naturligvis den mængde kunder, som vi kan tage fat i fra dag 1,« erkender Hiper-direktøren.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen