Berlingske Business

Tre af fire fjerner billigt abonnement

tele
Telenor butik i Sct. Clemens Stræde Foto:

Telenor følger i TDCs og Telias fodspor og fjerner det billigste mobilabonnement. Lokkemaden er mere indhold i de lidt dyrere pakker.

Der var én, der var to, og nu er der tre: Telenors lavprismobilselskab Bibob har nu også fjernet det billigste mobilabonnement og lægger sig dermed i kølvandet på TDC og Telia, som begge har sat priserne op i forsøget på at slippe for en fortsat udmarvende mobilpriskrig.

Bibobs 89-kronersabonnement med seks timers tale og 12 gigabyte data er forsvundet for nye kunder, og laveste pris er nu 99 kroner, ligesom hos Telias lavprisselskab CallMe. Men det er 109-kronersabonnementet, som Bibob reklamerer med på sin forside.

23BUSdigital-Ulf-Lund.jpg

TDC hævede priserne sidste mandag, så det billigste abonnement hos Telmore, YouSee og Fullrate er gået fra 99 til 109 kroner om måneden, og for en uge siden hævede Telia priserne fra 99 til 109 kroner.

Telias topchef, koncerndirektør Johan Dennelind, sagde i tirsdags, at der kommer flere prisstigninger efter den ti år lange og meget dyre mobilkrig.

»Derfor er vi nødt til at teste segment for segment, om vi kan bringe priserne op,« sagde han.

Prisstigningerne vil dog ikke slå umiddelbart igennem på teleselskabernes regnskaber.

pix-Telia/Telenor

Forudsigeligt

»Det er stadig peanuts, men det bremser prisernes frie fald. Det tager lang tid, før en prisstigning på mobilabonnementer får en økonomisk effekt for selskaberne. Til gengæld vil antallet af kunder, der skifter abonnement hele tiden for at spare fem-ti kroner, nok falde, hvilket heller ikke gør noget, når man ser på, hvor mange der skifter. Og så vil folk i stigende grad begynde at købe opad – altså i stedet for 109-kronersabonnementet tage det til 149 kroner, fordi de dér får lidt mere med i pakken,« mener John Strand, direktør i Strand Consult.

pix-Morten Bentzen

Han hæfter sig ved, at de stigende mobilpriser netop var det, som EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager ville undgå ved at sige nej til den stort anlagte fusion mellem Telenor og Telia i Danmark, som de to selskaber 11. september aflyste, fordi de ikke længere – med skrappe EU-krav foran sig – så en forretning i sammenlægningen.

Mobilpriskrigen har varet, siden Telmore i 2000 kom på banen og indførte tank-op-mulighed via nettet. Siden er priserne raslet ned, selv om alle de fire store selskaber – i rækkefølge TDC, Telenor, Telia og »3« – gerne har villet ud af den onde nedadgående spiral og har købt alle rebellerne op for dog at føre dem videre i eget regi.

TDC

I »3«, som ejer lavprisselskabet Oister, sagde adm. direktør Morten Christiansen for et par uger siden til Berlingske, at han planlægger at gå lige så hårdt til værks med priserne som hidtil.

»Jeg kan ikke se nogen grund til, at vi ikke skal gøre det. Prisen spiller helt klart ind, når folk vælger teleselskab, men pris er mange ting. Vi tror, at folk godt kan lide selv at sammensætte den mobilpakke, som de har. Vi tror ikke på færdigpakket slik. En god handel er naturligvis vigtig, men den skal være sammensat på en måde, som folk kan lide,« sagde »3«-topchefen.

pix-Stoltenberg-Putin

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen