Berlingske Business

Toshiba vil købe Fujitsus harddiskproduktion

Toshiba vil købe Fujitsus harddiskproduktion - 1
Den japanske elektronikgigant Toshiba vil overtage Fujitsus harddiskproduktion. Foto: Ethan Miller, AFP/Scanpix

Opkøbet kan gøre Toshiba til verdens største producent af små harddiske.

To af de japanske elektronikgiganter forhandler om at skabe verdens største producent af små harddiskdrev.

Toshiba bekræftede onsdag morgen, at forhandlinger er i gang om at købe Fujitsus harddiskproduktion. Handelen anslåes ifølge nyhedsbureauerne at være mellem 340 og 450 millioner dollars værd.

Toshiba ser harddiskdrev som et vækstområde, mens Fujitsu er ved at trække sig ud for at koncentrere sig om sin IT-konsulentforretning. Fujitsu har tidligere forsøgt at sælge harddiskforretningen til amerikanske Western Digital.

Langt hurtigere - men dyrere

Toshiba er verdens næststørste producent af NAND-flashhukommelse efter sydkoreanske Samsung og har satset stort på de såkaldte SSD-diske, som arbejder langt hurtigere og bruger meget mindre energi end traditionelle harddiske. SSD-diske er også uden mekaniske dele, sådan som en traditionel harddisk er. Til gengæld er SSD-diskene dyrere og kan derfor endnu ikke købes med så stor lagerplads, som traditionelle harddiske tilbyder.

Markedet for harddiske vokser imidlertid, især for de mindre typer på 2,5 tommer, som især bruges i bærbare PCer. Lykkes det for Toshiba at købe Fujitsus harddiskforretning, vil Toshiba sidde på en tredjedel af verdensmarkedet foran Hitachi og Western Digital.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen