Berlingske Business

Toshiba overdrev regnskaber med milliarder

TOSHIBA-ACCOUNTING-DIVIDENDS
Pedestrians walk past a logo of Toshiba Corp outside an electronics retailer in Tokyo, Japan, June 25, 2015. Toshiba Corp may appoint more outside board members to help prevent a recurrence of accounting irregularities that are currently under investigation, the company's CEO said on Thursday. REUTERS/Yuya Shino Foto:

Det japanske elektronikselskab Toshiba skal korrigere regnskaber for de sidste seks år med hele 152 mia. yen (8,41 mia. kr.), efter at selskabet har overdrevet indtjeningen ganske gevaldigt.

Det skriver Bloomberg News.


Misæren brød ud i offentligheden i maj, da Toshiba løb ind i gevaldige problemer, fordi der blev fundet uregelmæssigheder i forbindelse med selskabets regnskabsmetoder. Derfor blev udbyttet højst usædvanligt suspenderet og forventningerne trukket tilbage, mens der blev nedsat en komité til at undersøge regnskabsføringen.

Den undersøgelse er nu tilvejebragt, og det viser, at det samlede beløb er to gange større end de oprindelige 55 mia. yen (3 mia. kr.), som selskabet tidligere vurderede, at der var tale om.


Resultaterne fra den uafhængige undersøgelseskomité blev fremlagt mandag, og det ventes at selskabets præsident, Hisao Tanaka, vil orientere om resultatet tirsdag.


Toshiba har ifølge Bloomberg News mistet 3,6 mia. dollar i markedsværdi siden den 8. maj, hvor forventningerne blev trukket tilbage, og udbyttet blev annulleret.


/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen