Berlingske Business
11:57Pandora tager toppen i grønt C25

Toshiba gik i rødt

Toshiba gik i rødt - 1
Toshibas topchef Atsutoshi Nishida ses her, da han i oktober 2007 introducerede en række nye miljøvenlige produkter. Nu går salget støt nedaf. Foto: Yoshikazu Tsuno, AFP/Scanpix

Endnu en japansk elektronikgigant har udsigt til underskud for første gang i syv år. 4.500 skal fyres.

PC- og TV-producenten Toshiba er gået i rødt i det ellers vigtige julekvartal og forventer nu også for første gang i syv år at stå tilbage med et tab, når året er omme, fordi salget af forbrugerelektronik går tilbage, og priserne presses.

Toshiba, der har hjemme i Japan, kom torsdag med et nedslående kvartalsregnskab - på linie med Sony-koncernen, som Toshiba konkurrerer med. Toshibas resultat efter skat var et minus på 121 milliarder yen (7,62 milliarder kroner) mod et plus for et år siden på 42,1 milliarder yen (2,65 milliarder kroner), og salget er faldet med 79 procent.

Det betyder, at 4.500 ansatte skal ud.

Dybt i rødt

Især Toshibas elektronikforretning er »dybt i rødt«, som selskabet selv udtrykker det, blandt andet fordi personaleomkostningerne overstiger salget. Derfor er der nu udsigt til et minus på 280 milliarder yen (0,19 milliarder kroner), når årsregnskabet skal gøres op med udgangen af marts. Det er en nedjustering, for Toshiba havde forventet at nå et plus på 70 milliarder yen (4,4 milliarder kroner).

Toshiba er verdens næststørste producent af NAND-flashhukommelse efter sydkoreanske Samsung.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen