Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Toshiba går nu ind i Blu-ray

Toshiba går nu ind i Blu-ray - 1
Toshibas første Blu-ray-afspiller, Diga DMR-BW970, kommer på markedet senere i år. Den er udstyret med verdens største harddisk på to terabyte, så der kan optages 1.440 timers TV i høj definition (HD). Foto: Yoshikazu Tsuno, AFP/Scanpix

Elektronikgiganten, som med HD-DVD tabte slaget om at blive fremtidens DVD, er snart klar med produkter i konkurrentens format.

Halvandet år efter at Toshiba kastede håndklædet i ringen og lukkede for sit HD-DVD-format, kaster elektronikgiganten sig nu over at lave produkter til det konkurrerende Blu-ray-format.

Blu-ray og HD-DVD konkurrerede i flere år om at blive afløseren for dagens DVD-skive, men da de store filmselskaber alle sprang fra, opgav Toshiba i januar 2008 HD-DVD og lod rivalen Sony løbe med sejren. Sony er hovedaktøren bag Blu-ray.

Bedre lyd og bedre billeder

Blu-ray er et særligt format, som gør det muligt at gemme langt mere på en DVD-skive. Dermed kan billede og lyd ligge i langt bedre kvalitet, hvilket er nødvendigt, når filmene skal vises på de efterhånden betragtelige fladskærmsfjernsyn.

Toshiba begynder nu produktionen af Blu-ray-afspillere samt af Blu-ray-drev til PCer og bærbare computere. De første produkter vil foreligge i slutningen af i år.

Toshiba har sågar meldt sig ind i brancheforeningen Blu-Ray Disc Association (BDA).

Tvivl om fremtiden

Analytikere er ikke så positive over for fremtiden for Blu-ray, som ikke har opnået markant salgsfremgang, siden det blev alene på markedet. Mange forudser, at vi alle fremover vil leje film m.m. over nettet, efterhånden som forbindelserne bliver rigtigt kraftige, så der ikke er »hakker« i afspilningen. Dermed forsvinder behovet for at have film på skiver.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen