Berlingske Business

Topsil - nu Cemat - gennemfører frasalg trods protester

Topsil
Topsil Foto:

Frederikssund-virksomheden Cemat, der tidligere hed Topsil, har gennemført salget af sine silicium-aktiviteter til Globalwafers.

Det oplyser Topsil i en fondsbørsmeddelelse fredag eftermiddag efter et længere sagsforløb, hvor kinesiske National Silicon Industry Group (NSIG), der også havde budt på de pågældende aktiviteter, har følt sig noget kørt over i forløbet, men torsdag - sammen med aktionærer med knap 10 pct. af aktiekapitalen i Topsil - i Erhvervsstyrelsen fik afvist indsigelser.


NSIG og de tre aktionærer mener, at det tilbud, som NSIG kom med kort før den generalforsamling, hvor Topsils bestyrelse alligevel valgte at acceptere et bud fra Globalwafers, var bedre end det accepterede bud. Det satte gang i et efterspil med indsigelse til Erhvervsstyrelsen, hvis afgørelse NSIG nu overvejer at anke til Erhvervsankenævnet.

Pix: topsil


Derudover har NSIG og de tre aktionærer luftet muligheden for øvrige retslige skridt, hvis Topsil-bestyrelsen gik videre med det accepterede tilbud fra Globalwafers. Derfor kører der fortsat et efterspil, hvor NSIG og de tre aktionærer har mulighed for at anke Erhvervsstyrelsens afgørelse til Erhvervsankenævnet.


Derudover har NSIG i forløbet opfordret Topsils bestyrelse til at indkalde til den ekstraordinære generalforsamling, som de utilfredse aktionærer har anmodet om - og ikke at gå videre med buddet fra Globalwafers, før der forelå en endelig afgørelse.

Topsil

Billede

Topsil

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen